اسانس, اسانس عطر

اسانس عطرهای معروف

ترکیب نت های اسانس عطر یکی از کامل ترین نمونه های مفهوم هم افزایی  اسانس ها است. همه اسانس عطر های انتخاب شده و قرارگیری آنها در سلسله مراتب یک عطر در فرمول نهایی آن نقش دارد. اگر این کمی یادآور روانشناسی گشتالت باشد، تصادفی نیست، که بر این ایده تأکید می کند که کل هر چیزی از همه اجزای آن بزرگتر است.

یک عطرساز فرانسوی به نام Septimus Piesse که در اواسط قرن نوزدهم می زیست، رایحه های مرتبط با اسانس عطر ها را بر اساس مقیاس های موسیقی طبقه بندی می کرد. نت‌های  اولیه ،میانی و پایه اینگونه به وجود آمدند. کتاب او، هنر عطرسازی The Art of Perfumery ، که در سال 1857 منتشر شد، تا به امروز یک مرجع نمادین برای عطرسازان باقی مانده است.

وقتی صحبت از عطر (عطر ادکلنی) به میان می آید، انواع مختلفی برای انتخاب وجود دارد. در سال 1939 مایکل ادوارد “چرخ عطر” را برای کمک به طبقه بندی آنها ایجاد کرد.که به شرح زیر تقسیم می شود

نت های شرقی: گل های شرقی، شرقی نرم، شرقی و شرقی چوبی.

نت های چوبی: چوبی شرقی، چوب خزه ای، چوب معطر و خشک.

نت های تازه: مرکبات، سبز، آب.

نت های گل: میوه ای، گلی، گلی نرم، گل شرقی.

چرخ عطر

برای دستیابی به بهترین ترکیب از اسانس عطر ها ، کارشناسان پیشنهاد می کنند که دو نت مختلف را با هم ترکیب کنید، مانند گلی و شرقی. علاوه بر این، شما باید از انتخاب ترکیب هایی که مخالف یکدیگر هستند اجتناب کنید.

“رایحه” در طبقه بندی یک راز تجاری قرار می گیرد. این بدان معناست که تولیدکنندگان مجبور نیستند مواد تشکیل دهنده را در آنها فاش کنند. آزمایشی که روی 140 محصول انجام شد، نشان داد که ¾ از مواد شیمیایی، سمی ردیابی شده است. این بدان معناست که وقتی از عطرهای تجاری استفاده می کنید، احتمالاً پوست خود را با دوز زیادی از سموم می پوشانید.

عطرسازان مدرن به خوبی می دانند که قوانین خاصی برای ترکیب نت های اولیه، میانی و پایه وجود دارد.

اسانس عطر ها از هر سه دسته انتخاب می شوند. نت های اولیه  به طور کلی حاوی 15 تا 25 درصد از ترکیب هستند. نت های میانی 30 تا 40 درصد و نت های پایه 45 تا 55 درصد از فرمولاسیون کل.

از آنجایی که بعضی اسانس ها شدیدا معطر هستند،عمل ترکیب کردن فقط به نوت ها اتکا ندارد.گاهی عطر سازها از مقدار بسیار کمی، در حد یک قطره، از روغن های بسیار معطر استفاده می‌کنند چرا که استفاده بیشتره از آن ممکن است همه ترکیب را تحت تاثیر قرار داده و غالب شود.

نت های اولیه اسانس عطر

نت‌های اولیه به سرعت تبخیر می‌شوند و ماندگاری چندانی ندارند. آنها اولین نت هایی هستند که به دلیل ساختار مولکولی سبکشان محو می شوند. نت‌های اولیه که به‌عنوان تازه، نشاط‌آور، فرار و اثر سریع مشخص می‌شوند، بلافاصله پس از استفاده شناسایی می‌شوند و مسئول اولین برداشت مصرف‌کننده از یک رایحه هستند.

چهار نت آغازین محبوب در عطرسازی عبارتند از: لیمو، پرتقال، گریپ فروت و برگاموت. در زیر به تفکیک اهداف و ویژگی های آنها می پردازیم.

اسانس لیمو شاداب کننده (اسنشیال اویل لیمو)

این میوه تقویت‌کننده خلق‌وخو، شیرین و معطر از خاورمیانه سرچشمه گرفته و گمان می‌رود در قرون وسطی به اسپانیا و آفریقا رسیده باشد. کشت گسترده لیمو در اواسط قرن پانزدهم رخ داد. این کریستف کلمب در سال 1493 بود که دانه‌های لیمو را به کارائیب آورد و فتح بعدی اسپانیا در سراسر آمریکا به انتشار این دانه در سراسر قاره‌ها کمک کرد.

در آسیای جنوب شرقی باستان از لیمو به عنوان پادزهر برای سموم مختلف استفاده می شد. خواص ضد عفونی کنندگی و درمانی آن در فرهنگ های مختلف از زمان آغاز بشریت شناخته شده است.

لیمویی که امروزه مصرف می کنیم یک گونه کشت شده و به احتمال زیاد ترکیبی بین لیموترش و سیترون است. تحقیقات مدرن نشان داده است که رایحه لیمو باعث بهبود خلق و خو و افزایش بهره وری می شود. به همین دلیل است که اغلب به عنوان نت بالایی مورد علاقه در بسیاری از ترکیبات عطری تازه و محرک استفاده می شود.

عطرهای ادکلنی معروف با اسانس لیمو عبارتند از: L’Occitane Verbena، Dolce & Gabbana Light Blue و Giorgio Armani Acqua Di Gioia.

اسانس پرتقال قوی و خوش عطر(اسنشیال اویل پرتقال)

اسانس عطری پرتقال

عطرهای گلی اغلب با نت اولیه از اسانس عطر پرتقال ترکیب می شوند. عطرسازان ماهر به دلایلی آن را دوست دارند. این اسانس عطر همه کاره است و می تواند در فرمولاسیون های مردانه و زنانه از خانواده های مختلف عطر استفاده شود. رایحه شیرین، دلپذیر و با طراوت آن تصاویری از مکان های دور دست و مناطق عجیب و غریب و استوایی را تداعی می کند.

همچنین مکمل بسیار خوبی برای ترکیب با  سایر نت‌های مرکباتی مانند: لیمو لیمو سنگی؛ گریپ فروت؛ پرتقال ماندارین؛ پرتقال تلخ؛ دارابی و پرتقال خونی است. همچنین به خوبی با نت هایی مانند اسانس دارچین،میخک ، کندر; زنجبیل؛ فلفل سیاه؛ چوب صندل و وتیور ترکیب میشود.

عطرسازان از سه نوع اسانس پرتقال دیگر نیز استفاده می کنند. علاوه بر انواع شیرین، دسته های پرتقال تلخ، خونی و ماندارینی نیز وجود دارد. عملکرد اولیه پرتقال تلخ استخراج اسانس شکوفه پرتقال و نرولی است. عطرسازان از روغن پرتقال تلخ در عطرهای گل برای مردان و زنان استفاده می کنند زیرا به خوبی با پرتقال شیرین و گریپ فروت ترکیب می شود.

اسانس عطر پرتقال خونی رایحه ای گرم، تند، شیرین، بالزامیک و میوه ای را حفظ می کند . این اسانس به خوبی با اسطوخودوس، کندر، شمعدانی، گریپ فروت، ماندارین، نرولی، گل رز، لیمو، مریم گلی، مر و اسانس های تند مانند میخک و دارچین ترکیب می شود. پرتقال ماندارین قوی، خوش طعم و درخشان است و مکمل  بسیار خوبی برای نت های برگاموت و گریپ فروت است.

عطرهای پرطرفدار با رایحه پرتقال عبارتند از Clinique Happy و Jo Malone Lime، Basil و Mandarin Cologne.

اسانس گریپ فروت تند و تیز(اسنشیال اویل گریپ فروت)

اسانس گریپ فروت دارای رایحه ای شیرین، تند و تیز با یک رایحه شیرین غیرمنتظره است که به خوبی با تعدادی از اسانس های دیگر که معمولا در نت های اولیه استفاده می شوند ترکیب می شود. اینها عبارتند از: ریحان; کندر; یلانگ یلانگ; شمعدانی؛ اسطوخودوس؛ نعناع فلفلی؛ رزماری و برگاموت

 از مشخصات این اسانس عطری می توان به سبک و خوش عطر بودن آن اشاره کرد.  اسانس گریپ فروت به دلیل اثرات درمانی و محرک آن بر بدن و ذهن که عبارتند از: کاهش استرس و اضطراب، تجدید انرژی و نشاط و متعادل کردن سیستم عصبی خسته و تحریک شده بسیار معروف است.

بسیاری از عطرهای ادکلی معروف رایحه گریپ فروت را ارائه می دهند، مانند Estee Lauder Intuition، Tom Ford Mandarino Di Amalfi و Clinique Happy.

اسانس برگاموت(ترنج) – بهترین گل مرکبات(اسنشیال اویل برگاموت)

برگاموت که گاهی به عنوان “بهترین گل مرکبات” شناخته می شود، رایحه ای بسیار لطیف و پیچیده است. تازه اما تلخ، میوه ای و گلدار با رایحه ادویه مانند است. گفته می شود که اسانس برگاموت شبیه اسانس شیرین پوست پرتقال با نت گل است. عطرسازان خوب اغلب استفاده از برگاموت را برای عطرهای قوی تر خود صرف نظر از سبکشان اختصاص میدهند. تولید برگاموت عمدتاً به استان رجیو کالابریا در جنوب ایتالیا محدود می شود، جایی که شرایط خاک و آب و هوا به میزان زیادی به کشت آن کمک می کند.

اسانس برگاموت اغلب در عطرهای گلی، چوبی و شرقی یافت می شود و با گل رز، یاس، نعناع هندی و لابدانوم ترکیب می شود. تولیدکنندگان عطر از آن در نت های اولیه استفاده می کنند تا با نت کهربایی و وانیلی تضاد داشته باشد و همچنین فرمولاسیون های سنگین را سبک تر کند.

معروف ترین اسانس ها که در نت میانی عطرها استفاده می شود

نت های میانی پس از تبخیر نت های اولیه ظاهر می شوند. آنها گاهی اوقات به عنوان نت های قلبی شناخته می شوند زیرا هسته اصلی عطر محسوب می شوند. آنها متعادل کننده و قدرتمند هستند و ماندگاری بیشتری نسبت به نت های اولیه دارند. آنها تا حد زیادی بر نت های پایه تأثیر می گذارند. این نت ها پیکره و گرما را به رایحه اضافه می کنند و تن کلی آن را تا حد زیادی افزایش می دهند.

در یک ترکیب کلی، نصف نت میانی، سپس اولیه، و دو برابر نت میانی استفاده می‌شود. رایحه این نت ها همیشه فوراً مشخص نمی شود و ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا رایحه آنها مشخص شوند. معمولاً گرم و رایحه های گلی یا میوه ای دارند. نت میانی گاهی اوقات با ادویه هایی مانند دارچین، جوز هندی یا هل دم می شود. برخی از محبوب‌ترین نت های میانی: اسطوخودوس، علف لیمو، میخک، دارچین، نعناع فلفلی و اکالیپتوس و یلانگ یلانگ.

اسانس اسطوخودوس آرام بخش(اسنشیال اویل اسطخدوس)

این نت میانی گلی و شیرین به خوبی با برگاموت، فلفل سیاه، چوب سدر، بابونه، مریم گلی، میخک، سرو، اکالیپتوس، شمعدانی، گریپ فروت، درخت عرعر، لیمو، علف لیمو، ماندارین، مرزنجوش، خزه بلوط، نخل پات، گل سرخ ، کاج، گل رز، رزماری، درخت چای، آویشن و وتیورترکیب می شود.

امروزه اسانس اسطخدوس پرمصرف ترین اسانس عطری در جهان با 47 گونه شناخته شده از این گیاه معطر و گلدار است. اسطوخودوس در باغ های سراسر جهان کاشته می شود، اگرچه بومی دنیای قدیم است

شما می توانید اسانس اسطخدوس را در عطرهای ایجاد شده توسط شرکت های، Guerlain ، Tom Fordو Chanel بیابید.

اسانس یلانگ یلانگ(اسنشیال اویل یلانگ یلانگ)

اسانس یلانگ یلانگ که به‌خاطر رایحه عجیب و غریب و غنی‌اش شناخته می‌شود. اسانس استخراج شده از گل یلانگ یلانگ به طور گسترده در عطرسازی استفاده می شود، به طور کلی به عنوان نت قلب یا نت میانی عمل میکند. در واقع، این یک عنصر کلیدی در یکی از مشهورترین عطرهای جهان – Chanel No.5 است. عطرهای دیگری که ممکن است بشناسید عبارتند از Tom Ford Soleil Blanc و Le Labo’s Ylang 49. رایحه گرمسیری یلانگ یلانگ به خوبی با برگاموت، پرتقال و چوب صندل و همچنین بسیاری از روغن های دیگر جفت می شود.

اسانس علف لیموی تند و تیز گیاهی(اسنشیال اویل علف لیمو)

هند بزرگترین تولید کننده علف لیمو در جهان است. یکی از ترکیبات رایج در ساخت صابون ها و سایر محصولات پاک کننده و همچنین عطرها و لوازم آرایشی و بهداشتی میباشد. وجود آن به عنوان نت میانی در عطر تند، قوی،لیمویی و علفی است. اسانس علف لیمو در رایحه درمانی نیز استفاده می شود و برای بهبود گردش خون و رشد عضلات شناخته شده است. رایحه نشاط آور آن باعث افزایش خلق و خو و احساس خوشبختی می شود.

اسانس میخک رایحه عجیب و غریب، شیرین  و گرم(اسنشیال اویل میخک)

استفاده از اسانس میخک به دلیل داشتن رایحه گرم، شیرین و معطر به عنوان نت میانی در عطرها بسیار ارزشمند است. آنها روی درخت میخک همیشه سبز رشد می کنند و بدون باز شدن چیده می شوند، در حالی که رنگ جوانه های گل هنوز صورتی است. این گیاه بومی جزایر مولوکاس، مجمع الجزایری در اندونزی که به «جزایر ادویه» معروف است،میباشد. استفاده از میخک در غذاها و عطرهای موجود در سراسر جهان گسترش یافته است.

نام میخک از کلمه فرانسوی clou (به معنای ناخن) گرفته شده است و به شکل جوانه های میخک اشاره دارد. اسانس عطری میخک که اغلب در تولید عود و فرمولاسیون عطر استفاده می شود، حسی عجیب را به هر عطری ارائه می دهد.

اسانس دارچین گرم و شیرین(اسنشیال اویل دارچین)

بوی آن شیرین، تند و تلخ است و به عنوان نت میانی در عطر به خوبی با رایحه های گلی و میوه ای ترکیب می شود. دارچین ادویه ای است که از پوست داخلی درخت دارچین به دست می آید. نام آن را می توان به کلمه عبری و عربی، آمومون، که به معنای گیاه ادویه خوشبو است، ردیابی کرد. دارچین بخشی از سه گانه معطر ادویه جات است که شامل میخک و جوز هندی است که اغلب با آکوردهای شرقی ترکیب می شوند تا منحصر به فرد بودن و شخصیت آنها را افزایش دهند. امروزه دارچین در سریلانکا، هند، ماداگاسکار، برزیل، چین، ویتنام، اندونزی و کارائیب رشد می کند.

اسانس نعناع فلفلی نیرو بخش و تازه(اسنشیال اویل نعناع فلفلی)

به عنوان رایحه میانی در عطر، نعناع فلفلی بسیار روح افزا، تند و تیز و غلیظ تر از سایر اسانس های تقطیر شده با بخار است. تاریخچه ای غنی و رنگارنگ دارد که به اساطیر یونان برمی گردد، زمانی که پلوتون عاشق پوره، منتا شد و او را به گیاهی خوشبو تبدیل کرد تا مردم برای همیشه بیشتر از او قدردانی کنند. در رقت های کم، رایحه آن تازه، به شدت نعنایی و نشاط آور است. این گونه ترکیبی از نعناع به خوبی با نت‌های ابتدایی دیگر مانند گریپ فروت و لیمو و نت‌های میانی اسطوخودوس و اکالیپتوس ترکیب می‌شود.

اسانس اکالیپتوس با رایحه نعنایی و تازه(اسنشیال اویل اکالیپتوس)

اسانس اکالیپتوس که معمولاً به‌عنوان نت میانی چوبی و نعنایی در عطرها استفاده می‌شود، به‌خاطر رایحه تازه‌اش معروف است و اغلب در صابون‌ها، شوینده‌ها، دهان‌شویه‌ها، لوسیون‌ها و عطرها یافت می‌شود. به خاطر رایحه تند و مست کننده اش معروف است. درختی همیشه سبز بومی استرالیا، امروزه در سراسر جهان کشت می شود. اولین بار توسط بومیان در مناطق خشک استرالیا استفاده شد، جایی که بومیان ریشه ها را می جویدند، که مقدار زیادی آب در خود نگه می داشت. آنها همچنین چای اکالیپتوس را به عنوان داروی تب می نوشیدند. این اسانس عطری بسیار غلیظ که با تقطیر بخار از برگ آن تقطیر می شود، از اواخر قرن هجدهم مورد استفاده دارویی قرار گرفته است.

دو اسانس مورد استفاده در نت های پایه عطرها

این نت‌های رایحه پایانی با نت‌های قلبی ترکیب می‌شوند تا بدنه کامل عطر را ایجاد کنند. آنها تقریباً همیشه با دوره خشک شدن همراه هستند. . به این معنی که آنها ساعت ها پس از محو شدن نت های دیگر روی پوست باقی می مانند وظیفه آنها ارائه یک اثر ماندگار است که به اندازه اولی مهم است. اسانس های موجود در این طبقه بندی تمایل به عمیق کردن رایحه و ایجاد حس غنی دارند. سدر و نعناع هندی دو مورد از محبوب ترین اسانس عطری هستند.

اسانس چوب سدر گرم(اسنشیال اویل چوب سدر)

این اسانس عطری غنی، چوبی، تسکین دهنده و شیرین دارای سابقه طولانی به عنوان یک جزء در بخور،اسانس ادکلن، افترشیو و عطر است. یونانیان و رومیان باستان چوب سدر را برای عطر آن می سوزاندند و مصری ها هم در فرآیند مومیایی کردن و هم به عنوان یک ماده عطر ارزشمند از آن استفاده می کردند. اسانس سدر از سوزن ها، برگ ها، پوست درختان و توت های درخت سدر به دست می آید. این اسانس که به طور سنتی به عنوان نمادی از قدرت، خرد و فراوانی شناخته می شود، به طور گسترده در بسیاری از مراسمات سنتی به عنوان کمکی در مدیتیشن استفاده می شود.

اسانس پچولی با رایحه دودی و خاکی(اسنشیال اویل پچولی)

این نت پایه محبوب در عطرسازی به خاطر رایحه خاکی، دودی، تند و مشک دارش مشهور است. گفته می شود نام آن از کلمه هندی پاچولی به معنای بو کردن گرفته شده است. اسانس عطری گیاه پچولی یا نعناع هندی که بومی مناطق گرمسیری آسیا است و بخشی از خانواده گیاهان شامل اسطوخودوس، نعناع و مریم گلی است، فواید سلامتی مختلفی دارد. در طول قرن نوزدهم، وجود رایحه نعناع هندی برای تعیین اصالت پارچه های شرقی، مانند ابریشم، مورد استفاده قرار گرفت، زیرا اغلب به عنوان یک ماده دفع کننده حشرات برای محافظت از پارچه های گرانبها استفاده می شد.

اسانس نعناع هندی در بسیاری از عطرهای ادکلنی با نام تجاری از جمله Guilty توسط Gucci و Amber Pour Homme توسط Prada یافت می شود. نعناع هندی مکمل  خوبی برای ترکیب با اسانس یاس، گل رز، برگاموت و کندر است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *