اسنشیال اویل, روغن های گیاهی

اسنشیال اویل یلانگ یلانگ : اهمیت و مزایا

اسنشیال اویل یلانگ یلانگ

یکی از گل های خوش بویی که می تواند فواید بسیاری برای افراد به دنبال داشته باشد ، یلانگ یلانگ نام دارد. جالب است بدانید که بوی گل یلانگ یلانگ آنقدر قدرتمند و خوش بوست که معمولا آن را الهه عطر می دانند. در ادامه این مطلب به خواص بی نظیر اسنشیال اویل یلانگ یلانگ می پردازیم.

اسنشیال اویل یلانگ یلانگ چیست؟

اسانس و یا اسنشیال اویل یلانگ یلانگ از طریق تقطیر با بخار گل های گیاه آن استخراج می شود. این گل ها ستاره ای شکل هستند و رنگدانه ای زرد دارند. روغن استخراج شده از نظر شدت عطر متفاوت است. فعالیت متوالی استخراج آنها را به درجه های مختلف تقسیم می کند. گفته می شود که روغن را می توان تا چهار بار از گل آن استخراج کرد.

در کل 5 تنوع در روغن یلانگ یلانگ وجود دارد. روغنی که از 1 تا 2 ساعت اول فرآیند تقطیر به دست می‌آید «Extra» نامیده می‌شود. یلانگ یلانگ “کامل” متعلق به طبقه بندی پنجم است که پس از گذراندن تقریباً 20-6 ساعت از فرآیند تقطیر از گیاه استخراج می شود. روغن این گیاه میوه ای و شیرین با اسانسی لطیف و تند توصیف می شود. حتی نسخه “کامل” یلانگ یلانگ بیشتر جوهره گل اصلی را حفظ می کند ، به همین دلیل رایحه در مقایسه با “Extra” کمی سبک تر خواهد بود.

ماده اصلی موجود در این روغن لینالول است. حتی روغن اسطوخودوس، ریحان و گشنیز نیز دارای این ماده هستند. یلانگ یلانگ به عنوان یکی از اسانس های پیچیده بالاتر شناخته می شود. نزدیک به 100 جزء مختلف در مقادیر قابل توجهی وجود دارد. برخی دیگر از اجزای برجسته موجود در این روغن عبارتند از ژرانیل استات، ژرماکرن-D، بنزیل استات، متیل بنزوات، فارنزن. معمولا گلهای یلانگ یلانگ را باید در شب با دست چید تا از کاهش ترکیبات بسیار معطر آن جلوگیری شود.

یلانگ یلانگ چه کاربردی دارد ؟

درخت یلانگ یلانگ که در اصطلاح محاوره ای «درخت عطر» یا «رنگ روغن ماکاسار» نیز نامیده می شود، بومی جاوه، سوماترا، فیلیپین، پلینزی، اندونزی است. معمولاً در جنگل های بارانی استوایی این منطقه یافت می شود و نام علمی این درخت Cananga odorata است. این گیاه و روغن در مناطق مختلف کاربردهای متفاوتی پیدا کردند.

در فیلیپین، یلانگ یلانگ توسط شفا دهنده ها برای درمان بریدگی ها، زخم ها یا سوختگی های جزئی استفاده می شد. حتی آن را دارای خاصیت شفابخش نیش مار و نیش حشرات می دانستند. در اندونزی از عطر گل برای ترکیبات تقویت کننده آن استفاده می کردند. ترکیبات دارویی این روغن اولین بار توسط یک شیمیدان فرانسوی استفاده شد. بعدها، این روغن به دلیل قدرتش در مقابله با عفونت های روده، تیفوس و حتی مالاریا شناخته شد. امروزه، به دلیل اثرات تسکین دهنده آن که استرس و اضطراب را از بین می برد، در سراسر جهان محبوب است. اسانس یلانگ یلانگ خالص کاما آیورودا از یلانگ یلانگ استوایی گرفته شده است. این اسانس خالص گل با رایحه ای حسی و عجیب است که باعث آرامش درونی، اعتماد به نفس می شود.

فواید و خواص شگفت انگیز اسنشیال اویل یلانگ یلانگ

گل و اسانس و یا روغنی که از گل یلانگ یلانگ استخراج می شود می تواند فواید زیادی به همراه داشته باشند که آن را به یک اسنشیال اویل و یا روغن ضروری بی نظیر تبدیل کرده است.

از بین بردن عفونت قارچی

لینالول، ژرماکرن-D و همچنین ژرانیل استات دارای خواص ضد قارچی هستند که در برابر هرگونه حمله عفونت قارچی بر روی پوست عمل مقاومت می کنند. برخی مطالعات بیان می کنند که استفاده از این روغن می تواند شرایط ناشی از کاندیدا آلبیکنس را که نوعی مخمر است، از بین ببرد. آنها معمولاً باعث ایجاد بثورات و خارش شدید در محل آسیب دیده می شوند.

درمان آسم با اسنشیال اویل یلانگ یلانگ

گزارش شده است که خمیر تازه و فرآوری نشده گل ها می تواند آسم را درمان کند. با این حال، بیان شده است که این استفاده از آداب و رسوم سنتی سرچشمه می گیرد و مطالعه جدید در مورد این ادعا ضروری است.

اسنشیال اویل یلانگ یلانگ

اضطراب را کاهش می دهد

لینالول موجود در اسانس یلانگ یلانگ دارای خواصی است که اضطراب را کاهش می دهد و احساس سلامتی و آرامش را تقویت می کند. حتی این اسانس از اجزای ضد افسردگی تشکیل شده است و به کاهش بی خوابی و تنش در بین افرادی که با دلهره مواجه هستند هم کمک می کند. بر اساس مطالعه ای که در سال 2006 انجام شد، رایحه این گل هنگامی که در رایحه درمانی استفاده می شود، باعث کاهش استرس و اضطراب می شود.

کاهش فشار خون با اسنشیال اویل یلانگ یلانگ

بر اساس مطالعه ای که در سال 2013 انجام شد، با استفاده از اسنشیال اویل یلانگ یلانگ می توان فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و همچنین ضربان قلب را به طور قابل توجهی در آزمایشی که روی سلامت انجام شد کاهش داد.

همچنین این روغن می تواند تپش قلب را کاهش دهد و سطح کورتیزول موجود در بدن انسان را کاهش می دهد. کورتیزول به عنوان هورمون استرس نیز شناخته می شود. با انجام این کار، سطح فشار خون بدن نیز می تواند به طور موثر تحت کنترل باشد. به این ترتیب گردش خون افزایش یافته و در نتیجه فشار خون را کاهش می دهد.

افزایش عزت نفس

یک مطالعه آزمایشی وجود دارد که ادعا می کند استفاده از اسنشیال اویل یلانگ یلانگ همراه با اسانس گل رز باعث افزایش عزت نفس در میان گروهی از کارگران در خدمات استریلیزاسیون و بهداشت می شود. رایحه این روغن می تواند احساس منفی، خستگی یا شوک را برطرف کند و خلق و خوی فرد را به تدریج افزایش دهد. به نوعی ذهن را آرام می کند، بدن را آرام می کند و حس خوش بینانه ایی در افراد ایجاد می کند.

استفاده از اسنشیال اویل یلانگ یلانگ در محصولات آرایشی و بهداشتی

اسانس یلانگ یلانگ می تواند تولید روغن در پوست را کنترل و متعادل کند و می تواند به عنوان یک پاک کننده موثر عمل کند. هر نوع التهاب یا تحریک نیز می تواند با استفاده موضعی آن کاهش یابد. با توانایی آن در افزایش گردش خون و حفظ هیدراتاسیون، به طور معمول در محصولات آرایشی استفاده می شود. این ماده دارای خواص آنتی اکسیدانی است که آن را به یک ماده موثر در برابر پیری نیز تبدیل می کند. همچنین رایحه این روغن با انتشار رایحه ای لذت بخش باعث خشنود شدن حواس می شود.

کاهش علائم مالاریا

گل خشک گیاه یلانگ یلانگ برای کاهش علائم مالاریا مورد استفاده قرار می گیرد. حتی در کشورهای آسیایی نیز به دلیل خواص دارویی برای مبارزه با مالاریا شناخته شده است. اخیراً مطالعاتی انجام شده است که این ادعاها را نیز تأیید می کند. با این حال، تحقیقات گسترده ای در مورد اسانس یلانگ یلانگ باید انجام شود.

افزایش میل جنسی با اسنشیال اویل یلانگ یلانگ

اسانس این روغن از قدیم الایام برای تقویت میل جنسی و افزایش احساسات بین زوجین شناخته شده است و به گل عشق معروف است. حتی ادعاهایی وجود دارد که در اندونزی گل یلانگ یلانگ روی تخت زوج های تازه ازدواج کرده پراکنده است که یک درمان عامیانه است. اگرچه هیچ مدرک علمی برای این ادعا وجود ندارد، این روغن به عنوان آرام بخش حواس و بهبود سلامت روان شناخته شده است و از آنجایی که خلق و خو به عنوان پیوند دهنده تجربیات جنسی شناخته شده است، می تواند حس میل جنسی را افزایش دهد. برای تایید این موضوع هم به مطالعات بیشتری نیاز است.

کاهش آکنه

مطالعات نشان داده اند که استفاده پوستی اسنشیال اویل یلانگ یلانگ می تواند تولید سبوم پوست را متعادل کند و به نوبه خود جوش های آکنه را کنترل کند. حتی دارای خواص ضد التهابی است که می تواند قرمزی و همچنین تورم ناشی از آکنه را کاهش دهد. می تواند پوست آسیب دیده را تسکین دهد و تشکیل آکنه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. از این رو استفاده از روغن حامل دارای خواصی است که در برابر آکنه موثر است توصیه می شود.

کاهش شپش سر با اسنشیال اویل یلانگ یلانگ

ترکیبی از اسانس یلانگ یلانگ به همراه انیسون و روغن نارگیل می تواند به از بین بردن شپش سر در بین کودکان کمک کند و حتی اثربخشی آن 92 درصد تخمین زده شده است. همچنین، به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی خود، می تواند به ریشه کن کردن هرگونه عفونت مربوط به پوست سر کمک کند. به دلیل وجود خواص حشره کش، روغن یلانگ یلانگ در بسیاری از دستور العمل هایی که ادعا می کنند با شپش سر مبارزه می کند، گنجانده شده است.

تقویت رشد مو

اسنشیال اویل یلانگ یلانگ رشد مو را تشویق می کند و ساقه های مو را حالت می دهد. حتی همانطور که اشاره کردیم این اسانس می تواند از تشکیل شوره سر و خارش های متوالی جلوگیری کند و پوست سر را تسکین دهد. این موضوع به طور کامل ریزش مو را کاهش می دهد و باعث رشد مو می شود. همچنین به عنوان یک درمان طبیعی در نظر گرفته می شود که قدمت آن به چندین قرن پیش بازمی گردد، جایی که روغن یلانگ یلانگ نیز همراه با روغن موی ماکاسار موجود بود. هنگامی که این روغن روی پوست سر ماساژ داده شود، فولیکول های مو را تقویت کرده و ریزش مو را کاهش می دهد.

استفاده از اسنشیال اویل یلانگ یلانگ در عطرسازی

این روغن به داشتن رایحه ای گلی-شیرین شرقی معروف است. به دلیل این خواص، آن را به عنوان یک عطر ارجح در سراسر جهان مورد توجه قرار می دهد. همچنین، مولفه های عجیب و غریب آن در کاهش اضطراب و افزایش آرامش، آن را به عنوان یک عنصر رایج مورد توجه شرکت های تولید کننده عطر قرار داده است. رایحه این گل نیز شباهت زیادی به رایحه یاس دارد. گفته می شود که این عطرشباهت هایی هم با بوی دارچین دارد و در عین حال کاملاً زنانه است.

حشره کش

اسانس یلانگ یلانگ با داشتن عناصر حشره کش، یکی از مواد مورد استفاده در اختراع ماده دافع حشرات است که می تواند حشرات، عنکبوتیان و سایر بندپایان را دور کند. همچنین، در یکی از مطالعات منتشر شده در مجله داروسازان جوان، گزارش شده است که نشاسته ذرت همراه با ترکیب اسانس یلانگ یلانگ و روغن سیترونلا به عنوان یک دافع حشرات موثر و ظاهرا برای انسان ها بی خطر است.

مرطوب کردن پوست با اسنشیال اویل یلانگ یلانگ

اسانس یلانگ یلانگ دارای خواص آبرسانی است که به حفظ تولید چربی پوست کمک می کند و آن را به خوبی تغذیه می کند. خواص ضد عفونی کننده طبیعی آن حتی می تواند هر نوع بریدگی یا ترک ناشی از خشکی بیش از حد پوست را التیام بخشد. این موضوع می تواند پوست را مرطوب کرده و همچنین آن را سالم نگه دارد.

این فوایدی که نام بردیم تنها بخشی از فواید اسنشیال اویل یلانگ یلانگ بود و جای تعجب نیست که گل یلانگ یلانگ را الهه گلها بنامند! در ادامه ، به موارد استفاده اسنشیال اویل یلانگ یلانگ می پردازیم.

اسنشیال اویل یلانگ یلانگ

موارد استفاده اسنشیال اویل یلانگ یلانگ

پس از دانستن فواید آن بر اساس مواد تشکیل دهنده این روغن ضروری، ممکن است علاقه مند شوید که بدانید چگونه می توانید از روغن یلانگ یلانگ برای بهبود سلامت و تندرستی خود استفاده کنید. در این بخش، به استفاده از این روغن را برای مراقبت از پوست، مراقبت از مو و رایحه درمانی می پردازیم.

برای سلامتی و عطر

رایحه این روغن به عنوان تسکین دهنده و آرام بخش شناخته شده است. اسانس یلانگ یلانگ برای کاهش استرس، اضطراب، غم و اندوه، تنش و ایجاد فضایی آرام مشهور است. عطر این روغن می تواند فوراً یک مزیت مثبت را به نمایش بگذارد و روحیه فرد را بالا ببرد. جوهره گل دلپذیر این گیاه ، آن را به یک ماده قوی و ایده آل برای استفاده در عطرهای زنانه تبدیل کرده است. خواص ضد افسردگی این روغن می تواند احساسات منفی یا هرگونه احساس خستگی، شوک یا عصبی بودن را از بین ببرد.

مطالعات حاکی از آن است که رایحه این روغن حتی سطح فشار خون، ضربان نبض و سطح استرس فرد را کاهش می دهد و در نتیجه ادعا می کند که واکنش های سیستم عصبی خودمختار را کاهش می دهد. این حالت روحیه را بهتر می کند و همچنین آرامشی ایجاد می کند که می تواند به راحتی فرد را به خواب ببرد. از این رو، برای کسانی که بی خوابی دارند نیز می تواند معجزه محسوب شود.

مراقبت از مو با اسنشیال اویل یلانگ یلانگ

با استفاده و ماساژ اسانس یلانگ یلانگ بر روی پوست سر و مو، به موها اجازه می دهد تا سالم، قوی و همچنین مغذی به نظر برسند.اسنشیال اویل یلانگ یلانگ دارای اجزایی است که باعث رشد وبهبود ظاهری موها می شود. این روغن حتی به عنوان یک عامل حالت دهنده موثر عمل می کند. اگر به دنبال راه حلی برای حالت دادن به موها بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر و سمی هستید، اسنشیال اویل یلانگ یلانگ می تواند این کار را برای شما انجام دهد.

حتی می تواند تولید چربی پوست سر را تنظیم کند و موهای شما را به میزان مناسبی درخشان کند و همچنین عوارض ناشی از خشکی مو را کاهش دهد. از آنجایی که این اسانس حاوی خواص ضد قارچی است، حتی می تواند شوره سر را نیز از بین ببرد. خاصیت حشره کشی خفیف آن به پتانسیل مبارزه با آلودگی شپش ، در صورت استفاده با اسانس های خاص دیگر کمک می کند.

برای مراقبت از پوست

استفاده از این روغن برای پوست فواید بسیاری به دنبال دارد. برای شروع، جمعیت عظیمی در سراسر جهان، در برخی مواقع در زندگی خود با آکنه دست و پنجه نرم می کنند. این روغن می تواند این نگرانی را برطرف کند. این اسانس برای درمان آکنه شناخته شده است، زیرا جوش ها را کاهش می دهد و همچنین با ترکیبات ضد باکتری و ضد التهابی، لکه ها را کاهش می دهد.

همچنین، اسانس یلانگ یلانگ برای تقویت بازسازی سلول های پوست، آرامش عضلات سفت و در عین حال کاهش چین و چروک ها مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل برای داشتن خواص ضد پیری بسیار مورد تحسین قرار گرفته است. همچنین درخشندگی طبیعی پوست را افزایش می دهد.

هنگامی که به صورت موضعی یا آرایشی استفاده می شود، این روغن توانایی متعادل کردن و حفظ تولید روغن و ایجاد استحکام پوست را تقویت می کند. چه پوست چرب یا خشک باشد، میزان چربی تولید شده توسط غدد چربی را اصلاح می کند و با تغذیه مقدار مناسب رطوبت به پوست، آن را کنترل می کند. آبرسانی کامل و جلوگیری از هرگونه حمله باکتریایی یا قارچی با استفاده از این اسانس امکان پذیر است. از آنجایی که این روغن حاوی مواد ضد عفونی کننده است، حتی برای تسهیل بهبود زخم ها و جلوگیری از عفونت ها شناخته شده است.

این موارد کاربردهای قابل توجه اسنشیال یلانگ یلانگ بودند. در نهایت، به نحوه استفاده از این اسانس شگفت‌انگیز در یک روال عادی برای بهره‌گیری از مزایای آن می پردازیم.

چگونه از اسنشیال اویل یلانگ یلانگ استفاده کنیم؟

اسنشیال اویل یلانگ یلانگ را می توان با روش های مختلفی استفاده کرد که معمولا می تواند فواید حداکثری را برای استفاده کنندگان به دنبال داشته باشد.

استفاده به عنوان عطر

برای استفاده از این روغن به عنوان عطر، می توان چند قطره از روغن را مستقیماً در اطراف ناحیه کوچکی از لباس که مستقیماً روی پوست قرار نمی گیرد، بمالید. می توان اسانس یلانگ یلانگ را با کمک یک پخش کننده اسانس پخش کرد. افزودن تنها 2-3 قطره روغن باعث ایجاد آرامش و تثبیت آرامش می شود.

برای ایجاد عطری بر پایه مو یا پوست که به عطر اجازه می دهد مدت طولانی تری در اطراف باقی بماند مراحل بعدی را دنبال کنید. 40 میلی لیتر آب مقطر را در یک بطری اسپری بریزید. پس از این حدود 7-10 قطره اسانس یلانگ یلانگ را به همراه 2 قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا اضافه کنید و آن را خوب مخلوط کنید. مخلوط را در بطری اسپری کاملا تکان دهید و اجازه دهید مواد خوب مخلوط شوند. در مرحله بعد، آن را روی مو یا پوست، هر جا که می خواهید، مانند هر عطر معمولی اسپری کنید.

استفاده از اسنشیال اویل یلانگ یلانگ برای مو

در حالی که از این روغن برای مقاصد حالت دهنده استفاده می کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که 2 تا 3 قطره از یلانگ یلانگ ضروری را به روغن حامل نارگیل اضافه کنید و آن را به خوبی مخلوط کنید. در مرحله بعد، پوست سر را به طور موثر ماساژ دهید تا گره خوردگی و درخشندگی به موها اضافه شود. این کار را 20 دقیقه قبل از دوش گرفتن انجام دهید سپس آن را با یک شامپوی ملایم بشویید. حتی می توان با افزودن 15 قطره از این روغن ضروری به نصف فنجان روغن حامل بادام شیرین، روغن حالت دهنده اختصاصی برای موهای خود ایجاد کرد و از محصولات شیمیایی خودداری کرد.

استفاده برای پوست

برای استفاده از این روغن روی پوست برای اهداف آرایشی، همیشه به یاد داشته باشید که اسانس یلانگ یلانگ را با روغن حامل رقیق کنید، زیرا استفاده مستقیم از اسانس می تواند به پوست آسیب برساند چرا که بسیار غلیظ است. بنابراین می توان 1-2 قطره اسانس یلانگ یلانگ را با 1 قاشق چایخوری از هر روغن حامل، ترجیحا روغن جوجوبا یا روغن نارگیل مخلوط کرد و به آرامی روی پوست ماساژ داد. در حالی که از این روغن برای آبرسانی و مرطوب کردن پوست استفاده می کنید، فقط 1-2 قطره اسانس یلانگ یلانگ را به کرم صورت معمولی خود اضافه کنید.

قبل از استفاده موضعی از این روغن در ناحیه وسیعی از پوست، به یاد داشته باشید که برای چند ساعت تست انجام دهید تا احتمال حساسیت پوستی یا نامناسب بودن این روغن برای پوست شما مشخص شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *