آموزش ساخت, اسانس, اسنشیال اویل, صابون پایه, صابون دست ساز

طرز تهیه صابون

با این اصول طرز تهیه صابون در خانه، به راحتی انواع صابون های طبیعی و درمانی را بسازید.

صابون مخلوطی از نمک اسیدهای چرب بالاتر است. در مقیاس صنعتی، در طرز تهیه صابون از چربی های حیوانی یا روغن های گیاهی و هیدروکسیدها استفاده می شود. در نتیجه این فرآیند، علاوه بر صابون، گلیسیرین نیز تشکیل شده که خاصیت مرطوب کنندگی دارد. صابون ها از یک به اصطلاح «سر» تشکیل شده اند که خصوصیت آب دوست داشته و محلول در آب است. همچنین یک بخش به اصطلاح «دم» نیز با خاصیت آبگریز و نامحلول در آب در آن به وجود می آید. این ترکیبات به هنگام حل شدن در آب، به روشی مشخص در مرز فاز آب-هوا سازماندهی می شوند. بدین معنا که «سر» به سمت آب و «دم» به سمت هوا خواهند رفت. شیوه پاکسازی میکروب ها و باکتری ها توسط صابون از همین طریق صورت می گیرد.

در واقع صابون باکتری ها را از بین نمی برد، بلکه آنها را از سطح پوست جدا کرده تا با آب شسته شوند. صابون قرن ها پیش اختراع شد و نقطه آغاز اختراع شوینده های حرفه ای دست قرار گرفت. این مقاله برای کسانی مفید خواهد بود که قبلا تصمیم به ساخت صابون گرفته اند، اما هنوز نمی دانند طرز تهیه صابون چگونه است. فرد مبتدی که دقیقا نمی داند از کجا شروع کند، اغلب در مغازه های مختلف صابون فروشی گم شده و در دام می افتد.

انسان چگونه صابون را اختراع کرد؟

طبق یک کتیبه، قبایل گالی اولین کسانی بودند که از صابون استفاده کردند. دانشمند رومی پلینی بزرگ در نوشته های خود این موضوع را به بشر گفته است. قبایل گالی پماد مخصوصی که از چربی و خاکستر درخت راش درست می شد را به کار می بردند. آنها از آن برای پاکسازی موهای خود و درمان بیماری های پوستی استفاده می کردند. علاوه بر این، آنها با کمک این پماد حتی موفق شدند موهای خود را رنگ کنند. در قرن دوم ق. ه. به گفته پلینی بزرگ، رومی ها نیز دستور طرز تهیه صابون را از قبایل گالی پذیرفتند. البته آنها مواد تشکیل دهنده خود را برای دادن خواص اضافی به صابون اضافه کردند. نسخه تاریخی دیگری از ظهور صابون وجود دارد که بر اساس آن، ایده ساخت این معجزه کف کننده هنوز متعلق به رومیان است.

این نسخه همچنین منشا نام مدرن صابون (Soap) را توضیح می دهد. طبق این نسخه، ترکیب خاکستر آتش و چربی حیوانات قربانی و سوزانده شده در کوه ساپو، پس از باران به رودخانه تیبر افتاد. آب رودخانه شروع به کف کردن کرد و در نتیجه لباس هایی که رومی ها در تیبر می شستند، پاک تر شدند. به هر حال در روزگار امپراتوری روم، صابون هنوز استفاده می شد. اعتقاد بر این است که پس از سقوط امپراتوری روم، این اختراع مفید برای سال  ها به طور غیر شایسته فراموش شد. تنها در قرن سیزدهم تولید مجدد صابون در انگلستان و فرانسه آغاز گشت. البته این بار خبری از صابون سازی انبوه نبود، بلکه فردی برای خانواده های اصیل صابون می ساخت. اشراف زادگان چنین روش انحصاری را فقط به داروسازان معتمد می سپردند.

آیا استفاده از صابون الزامی است؟ چرا به جای آن نمی توان از مواد شوینده استفاده کرد؟

قبل از بررسی طرز تهیه صابون، بد نیست نگاهی به لزوم وجود این ماده شستشو دهنده بیندازیم.

  • قابلیت پاکسازی خوبی دارد.

اصلی ترین دلیل استفاده از صابون، پاک کردن دست و بدن است. شاید گزینه های بهتری نیز امروزه اختراع شده باشند، اما صابون همچنان یکی از گزینه های محبوب به شمار می رود. اینکه شما کدام یک را برای پاکسازی انتخاب کنید، کاملا بستگی به سلیقه و نیاز خودتان دارد.

  • ضایعات کمتری تولید می کند.

صابون تنها شوینده ای است که هیچ ضایعاتی از آن باقی نمی ماند. اگر صابون را خودتان بسازید، حتی نیازی به بسته بندی و دور ریختن آن هم نخواهد بود. این در حالی است که شوینده های دیگر دارای ظروف پلاستیکی و مواد تجزیه ناپذیر هستند. ضمن اینکه بسته بندی پیچیده آنها، هزینه بیشتری هم به دنبال خواهد داشت.

  • دوام بالاتری دارند.

حقیقت این است که شوینده های دیگر خیلی زود تمام می شوند. شاید هم این امر حقه بازاریابی شرکت ها باشد. به هر حال اگر نگران مدام تمام شدن شوینده های خود هستید، صابون گزینه بسیاری مناسب تری برای شما است.

 

  • فاقد مواد شیمیایی مضر برای پوست هستند.

در طرز تهیه صابون معمولا مواد شیمیایی و مضر برای پوست به کار نمی روند. ضمن اینکه بعضی از آنها حاوی روغن های مفیدی هستند. اگر خودتان اقدام به ساخت صابون کنید، می توانید مواد مفیدتری نیز به آن اضافه نمایید.

  • قابل حمل است.

قطعا حمل یک صابون در سفر، راحت تر از یک قوطی مواد شوینده خواهد بود. صابون حتی می تواند در جیب شما هم جا شود و همه جا همراهتان باشد.

طرز تهیه صابون خانگی چگونه است؟

  • آماده سازی پایه، اولین گام در طرز تهیه صابون

در طرز تهیه صابون، پایه آن از نظر ترکیب با آنچه تولید کنندگان صنعتی به ما ارائه می دهند، بسیار متفاوت است. پایه های صابون از روغن های طبیعی ساخته شده اند. آنها با مقدار زیادی گلیسیرین تکمیل شده و از سورفکتانت های ملایم استفاده می کنند. صابون با چنین پایه ای، پوست را کمتر خشک می کند؛ به خصوص اگر روغن خاصی، مانند کره شی را در پایه ترکیب کنید. کار با پایه های صابون بسیار لذت بخش است. تنها باید آنها را با حرارت ذوب کرده و در ظرف مورد نظر بریزید. انواع بیشماری از پایه های صابون وجود دارند و هر سال محصولات جدید بیشتری عرضه می شوند. توصیه می کنیم ابتدا با توجه به سازنده از پایه شفاف و سفید معمولی استفاده کنید.

 

  • رنگ، عامل زیبایی صابون

برای یک صابون ساز مبتدی، رنگ های مایع مناسب ترین هستند. استفاده از آنها بسیار آسان بوده و برای اعمال نیازی به زمان و تلاش اضافه ندارند. چند قطره از آنها کاملا رنگ مورد نظر را آماده می کند. با ترکیب سه رنگ اصلی (قرمز، آبی، زرد) با یکدیگر، به راحتی می توانید رنگ های دیگر را بدست آورید. توجه داشته باشید که برای صابون ساده، رنگ خوراکی ایده آل خواهد بود که جلوه زیبایی به صابون می دهد. رنگ های خوراکی، پایه را کدر نکرده، رسوب نمی کنند و کاملا در پایه صابون حل می شوند. به همین دلیل در طرز تهیه صابون، به کرات به کار می روند. تنها ایراد آنها، دوام پایینشان می باشد. اگر صابون دو یا سه لایه بسازید، به مرور زمان شفافیت مرزهای بین لایه ها از بین می رود. در نتیجه صابون آنقدر درخشان و زیبا به نظر نمی رسد.

رنگدانه های نئون مایع و سوئیسی رنگ های زیبا و روشنی به صابون می دهند و با دوام هستند. البته با آنها نمی توان به شفافیت کریستالی دست یافت.

 

  • با اسانس ها و عطرها، صابون را خوشبو کنید.

برای صابون سازی به 1-2 نت اسانس نیاز دارید. در ناخودآگاه ما، پاکیزگی همواره با بوی خوش همراه است. به همین دلیل عطر عنصر حیاتی در طرز تهیه صابون می باشد. طیف عطرها و اسانس هایی که برای این منظور استفاده می شوند، بسیار زیاد است. برای سهولت در انتخاب عطرها، آنها را به دسته های زیر تقسیم کرده ایم:

  • خوشمزه  (کوکی ها، قهوه، عسل، نارگیل)
  • کامپوزیت  (طعم های غیر معمول پیچیده)
  • میوه  (هندوانه، خربزه، انبه، توت فرنگی)
  • گل  (یاس، اسطوخودوس، گل رز، گل داودی)
  • عطر  (عطر های زنانه و مردانه از برندهای معروف)
  • آمریکایی  (مناسب برای صابون و لوازم آرایشی پاک نشدنی)

خواص اسانس انتخاب شده به طور کامل در صابون متجلی خواهند شد. به یاد داشته باشید که اسانس ها مواد غلیظی هستند. قبل از استفاده، حتما یک تست استاندارد آلرژی انجام دهید. حتما توضیحات روغن انتخاب شده شامل خواص، ویژگی ها و موارد منع مصرف آن را مطالعه کنید.شما میتوانید از اسانس های شیمیایی و یا طبیعی (اسنشال اویل ها) برای عطر صابون خود استفاده کنید که هریک مزایا و معایب خاص خودر را دارد .برای اطلاعات بیشتر توصیه میکنیم مقاله “وارد کردن اسنشیال اویل ها در محصولات پوستی ” مطالعه بفرمایید.

 

  • اسپری کردن الکل

قبل از ریختن صابون در قالب یا قبل از ریختن لایه دوم، باید از الکل استفاده شود. به آرامی آن را روی قالب یا پایه اسپری کنید. الکل را می توان در داروخانه خریداری کرد. در صورت نبودن اسپری الکل، یک بطری اسپری از فروشگاه های محصولات پلاسکو خریداری نمایید. الکل در طرز تهیه صابون نقش مهمی دارد.

  • قالب گیری صابون، مرحله ایجاد اشکال خلاقانه

قالب های صابون می توانند متفاوت باشند. به طور کلی این قالب ها عبارتند از: شکل دار، معمولی، پلاستیکی، سیلیکونی. سعی کنید در ابتدا ساده ترین و دلپذیرترین شکل را برای خود انتخاب نمایید. به یاد داشته باشید، قالب سیلیکونی بسیار منعطف است. به همین دلیل می توان صابون را به راحتی از آن خارج کرد. قالب پلاستیک کمی سخت تر است. برای خارج کردن صابون از قالب پلاستیکی، آن را به مدت 10 دقیقه در فریزر قرار دهید. هنگامی که صابون یخ زده است، به راحتی می توان آن را از قالب خارج کرد.

استفاده از قالب های متنوع برای صابون

چگونه مواد لازم برای ساخت صابون را تهیه کنیم؟

در نهایت به این سوال می رسیم که آیا به طرز تهیه صابون نیاز داریم؟ آیا ساخت صابون خانگی بهتر است یا خرید آن؟ از کجا باید مواد لازم برای ساخت را تهیه کنیم؟ در خصوص دو سوال اول، باید گفت که مزیت صابون های خانگی نسبت به شرکتی، این است که به تمامی مواد سازنده آن اشراف دارید. به عبارتی شما می دانید که صابون را از چه چیزهایی ساخته اید. از این رو می توانید مواد مناسب، سالم، با کیفیت و متناسب با پوست خود را به کار ببرید. برای اینکار، مراجعه به یک فروشگاه کامل لوازم صابون سازی به شما کمک بزرگی می کند. فروشگاه ما، یعنی آیدا نچرالز، عرضه کننده انواع محصولات صابون سازی می باشد. محصولات ما تنوع گسترده ای داشته و همگی از کیفیت بالایی برخوردار هستند. ضمن اینکه تمامی قیمت ها مقرون به صرفه می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *