اسنشیال اویل

اسنشیال اویل برگاموت چیست و چه خواصی به همراه دارد؟

اسنشیال اویل برگاموت

یکی از معروف ترین اسنشیال اویل های موجود که خواص درمانی و آرام بخشی بالایی دارد ، اسنشیال اویل برگاموت و یا همان ترنج می باشد. با استفاده از این اسنشیال اویل می توان حتی مشکلات تنفسی را هم درمان و یا تسکین داد. در ادامه با ما همراه باشید تا به خواص و فواید مختلف اسنشیال اویل برگاموت بپردازیم.

پیشینه برگاموت و یا ترنج

Citrus bergamia Risso et Poiteau ، همچنین به عنوان “برگاموت” شناخته می شود ، گیاهی متعلق به خانواده Rutaceae است که به عنوان ترکیبی از نارنج تلخ و لیمو شناخته می شود. این گیاه بومی منطقه کالابریا (ایتالیا) است. به نظر می رسد نام ترنج از برگا گرفته شده است ، شهر اسپانیایی که بعداً این گیاه در کالابریا (جنوب ایتالیا) از آنجا منتقل شد. درختان ترنج تقریباً به طور انحصاری در امتداد سواحل جنوبی منطقه کالابریا کشت می شوند (بیش از 90 درصد تولید جهانی ترنج از این منطقه تأمین می شود). با این حال ، تعداد کمی از گیاهان ترنج در کشورهای دیگر مانند یونان ، مراکش ، ایران و ساحل عاج ، آرژانتین و برزیل رشد می کنند.

میوه ترنج در درجه اول برای استخراج اسانس آن (اسنشیال اویل ترنج: BEO) استفاده می شود که در عطر ، لوازم آرایشی ، غذا و شیرینی استفاده می شود. مطالعات بالینی در مورد کاربردهای درمانی اسنشیال اویل برگاموت منحصراً در زمینه آروماتراپی متمرکز است و نشان می دهد که استفاده از آن می تواند برای کاهش اضطراب و استرس مفید باشد.

مرکبات ترنج به عنوان ترکیبی بین پرتقال ترش (C. aurantium L.) و لیمو (C. limon L. Burm. f.) تعریف می شود. میوه ترنج عمدتا برای اسانس های آن اسانس ترنج: BEO و یا اسنشیال اویل برگاموت استفاده می شود که از طریق خرد کردن و فشار دادن پوست میوه به دست می آید. اسنشیال اویل برگاموت به دلیل رایحه و طراوت زیاد در صنایع عطر ، لوازم آرایشی ، غذا و شیرینی پزی به طور گسترده ای استفاده می شود. BEO و یا اسنشیال اویل برگاموت یک روغن فرار مایل به سبز یا قهوه ای مایل به زرد (مربوط به ابتدا و انتهای فصل تولید) با طعم معطر تلخ و بوی دلپذیر شناخته می شود.

اسنشیال اویل برگاموت به عنوان دارو در تعدادی از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد ، با این حال ، آب ترنج ، که از اندوکارپ پس از استخراج اسانس ها به دست می آید ، به دلیل طعم تلخ مدتهاست که به عنوان یک محصول ثانویه و دور ریخته شده در صنعت اسانس در نظر گرفته می شود. اخیراً ، اسنشیال اویل برگاموت به دلیل فواید کاهش چربی خون و قند خون و همچنین خاصیت ضد التهابی آن و همچنین خواص ضد سرطانی مورد توجه قرار گرفته است.

ترکیب شیمیایی اسنشیال اویل برگاموت

اسنشیال اویل برگاموت

ترکیب شیمیایی اسنشیال اویل برگاموت به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است و به خوبی شناخته شده است. BEO و یا اسنشیال اویل برگاموت حاوی چندین مولکول زیست فعال با مزایای بالقوه برای سلامتی است. این ماده از دو بخش فرار . یک بخش غیر فرار تشکیل شده است. اولین مورد عمدتا توسط هیدروکربنهای مونوترپن و سسکویترپن و مشتقات اکسیژن دار آنها ، همراه با آلدئیدهای آلیفاتیک ، الکلها و استرها نشان داده می شود. آنها شامل مونوترپن لیمونن (25-53٪) و مقادیر زیادی از ترکیبات اکسیژن دار ، مانند لینالول (2 تا 20 درصد) ، لینالیل استات (15 تا 40 درصد) ، γ-ترپینن و β-پینن هستند.

بخش غیر فرار (4-7 از کل) شامل رنگدانه ها ، واکس ها ، کومارین ها و پسورالن ها (مانند 5-متوکسیپسورالن ، همچنین به عنوان برگاتن یا 5-MOP شناخته می شود ، حاوی حدود 0.2)) و برگاموتین است. با توجه به مسمومیت ناشی از 5-MOP ، یک اسانس بدون فوروکومارین برای عطرسازی و مصارف آرایشی تهیه شده است. تقطیر خلاء پوست ترنج یک اسنشیال اویل با کیفیت بالا و کاملاً فاقد 5-MOP ارائه می دهد که از نظر شیمیایی با روغن فشرده سرد قابل مقایسه است.

طعم مشخصه روغن های مرکبات عمدتا توسط لینالول ، سیترال و لینالیل استات ارائه می شود، در حالی که لیمونن و پینن طعم چندانی ندارند و هنگام قرار گرفتن در معرض حرارت و نور ترکیبات نسبتاً ناپایداری هستند. بنابراین ، حذف آنها برای افزایش ماندگاری محصولات ضروری است.

اسنشیال اویل برگاموت چیست؟

اسنشیال اویل برگاموت و یا اسانس ترنج از پوست میوه های مرکبات گرمسیری ، گیاهی که در سراسر جهان رشد می کند ، استخراج می شود. میوه برگاموت شبیه پرتقال های مینیاتوری است و رنگ آن از سبز تا زرد می تواند بسته به محیط و عوامل دیگر مختلف باشد.

اسنشیال اویل برگاموت به دلیل رایحه متمایز ، نشاط آور و در عین حال آرامش بخش ، که بوی مرکبات و ادویه شیرین می دهد ، مورد توجه قرار می گیرد. این نوع اسنشیال اویل اغلب در ترکیب با اسنشیال اویل های دیگر مانند پرتقال شیرین و اسطوخودوس برای ایجاد ترکیبات معطر درمانی استفاده می شود. احتمالاً بسیاری از مردم بدون اینکه بدانند اسانس برگاموت و یا ترنج را مصرف کرده اند ، با طعم متمایز آن آشنا هستند.

اسنشیال اویل برگاموت چه فوایدی دارد؟

در حالی که مطالعات بالینی در استفاده های درمانی برگاموت عمدتا به استفاده از آن در رایحه درمانی برای اضطراب محدود می شود ، اعتقاد بر این است که برگاموت دارای مزایای متعددی است که قبلاً مورد مطالعه قرار گرفته است ، مانند :

  • خواص ضد درد و ضد عفونی کننده
  • خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی
  • خواص خوشبو کننده
  • خواص رشد مو
  • تقویت روحیه
  • تسکین پوکی استخوان

همچنین از اسنشیال اویل برگاموت برای درمان مشکلات تنفسی خفیف در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا و درمان دردهای عضلانی و اسپاسم به عنوان افزودنی روغن ماساژ ، خلق و خو ، ترویج چرخه خواب خوب و ایجاد آرامش هم استفاده می شود.

تحقیقات و مطالعات صورت گرفته در مورد اسنشیال اویل برگاموت

در تحقیقات بالینی ، برگاموت در تسکین درد ناشی از آسیب سیستم عصبی موثر به نظر می رسد. از نظر بالینی ترنج یک درمان موثر آکنه نیز می باشد. از ترنج با موفقیت در بهبود سلامت پوست و درمان سلولیت و کرم حلقوی استفاده شده است. همچنین با موفقیت در درمان بیماریهای التهابی پوست مانند پسوریازیس مورد استفاده قرار می گیرد. نشانه های اولیه ای وجود دارد که نشان می دهد برگاموت و یا ترنج دارای پتانسیل کار در کنار روش های سنتی برای ارائه درمان بالینی درد است.

از نظر بالینی مشخص شده است که برگاموت به طور موثری علائم برانگیختگی و سایر علائم روانی را در بیماران مبتلا به آلزایمر را تسکین می دهد و بدون تأثیر آرام بخش داروهای ضد تحریک ، تسکین دهنده به شمار می رود. علاوه بر آن ، ثابت شده است که ترنج در افزایش احساسات مثبت و افزایش خلق و خو ، رفع اضطراب و تسکین استرس می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. تحقیقات اولیه نشان می دهد که ترنج ممکن است برای کاهش قند خون هم مفید باشد.

کلسترول را کاهش می دهد

یک منبع معتبر مطالعات انسانی و حیوانی در سال 2016 نشان داد که فلاونوئیدهای موجود در برگاموت می تواند به کاهش سطح چربی کمک کند ، اگرچه نشان داد که مکانیسم دقیق این نتیجه نامشخص است. همچنین یک مطالعه حیوانی در سال 2018 منبع معتبر این یافته را تأیید کرد. علاوه بر آن مشخص شد که پلی فنول های ترنج در کبد موش هایی که از بیماری کبد چرب غیرالکلی بهبود می یابند ، اثر ضدالتهابی دارد.

اسنشیال اویل برگاموت درد و التهاب را کاهش می دهد

لینالول و کارواکرول ترکیباتی هستند که در روغن ترنج یافت می شوند. مروری بر مطالعات انجام شده در سال 2017 ، تأثیر ترکیبات اسانس متعدد بر پاسخ درد و سایر شرایط در انسان و حیوانات را تجزیه و تحلیل کرد که مشخص شد که هر دو لینالول و کارواکرول دارای قابلیت های ضد درد ، ضد تشنج و ضد التهابی هستند که در روش های مختلفی استفاده می شود که شامل استفاده از آن بر روی پوست است.

باعث کاهش استرس می شود

یک مطالعه کوچک در سال 2015 که بر روی زنان ژاپنی انجام شد ، نشان داد که اسنشیال اویل برگاموت استنشاق شده با بخار آب ، احساس اضطراب و خستگی را کاهش می دهد.

به طور مشابه ، مقاله ای در سال 2013 که در مجله Current Drug TargetsTrusted Source منتشر شد ، گزارش داد که آروماتراپی با ترنج (در میان سایر روغن های ضروری) می تواند افسردگی ، اضطراب و سایر اختلالات خلقی را با پیام دادن به مغز برای آزادسازی دوپامین و سروتونین تسکین دهد.

با مسمومیت غذایی مبارزه می کند

لینالول ، ترکیبی که در ترنج یافت می شود ، ممکن است گاهی اوقات در از بین بردن انواع باکتری های مسئول بیماری های ناشی از غذا موثر باشد. یک منبع معتبر در سال 2006 ، اثر ترنج را در از بین بردن چندین گونه باکتری روی پوست مرغ و برگ کلم بررسی کرد. یافته های مطالعه نشان داد که اسانس ترنج ممکن است در برابر چند نوع باکتری ها موثر باشد ، اما همچنین نشان می دهد که مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

در سال 2016 یک منبع معتبر مطالعه کرد که تأثیر انواع مختلف روغن ترنج بر سویه های لیستریا مونوسیتوژنز ، باکتری هایی که باعث عفونت لیستریوز می شوند ، مورد آزمایش قرار گرفت. محققان از نمونه لیستریا از منابع مختلف از جمله ماهی و طیور استفاده کردند. ترکیبات مختلف ترنج دارای اثرات ضعیف تا قوی در توقف رشد نمونه های مختلف باکتری بودند. با توجه به تنوع ، محققان به این نتیجه رسیدند که اثر اسانس ترنج در برابر باکتری های موجود در غذاها باید برآورد شود.

اسنشیال اویل برگاموت کلسترول را کاهش می دهد

یک منبع معتبر مطالعات انسانی و حیوانی در سال 2016 نشان داد که فلاونوئیدهای موجود در ترنج می تواند به کاهش سطح چربی کمک کند ، اگرچه نشان داد که مکانیسم دقیق این نتیجه نامشخص است. یک مطالعه دیگر در سال 2018 منبع معتبر این یافته را تأیید کرد.

درد و التهاب را کاهش می دهد

لینالول و کارواکرول ترکیباتی هستند که در روغن ترنج یافت می شوند. مروری بر مطالعات انجام شده در سال 2017 ، تأثیر ترکیبات اسانس متعدد بر پاسخ درد و سایر شرایط در انسان و حیوانات را تجزیه و تحلیل کرد. مشخص شد که هر دو لینالول و کارواکرول دارای قابلیت های ضد درد ، ضد تشنج و ضد التهابی هستند که در روش های مختلفی استفاده می شود که شامل استفاده از آن بر روی پوست است.

کاربردهای صنعتی و دارویی اسنشیال اویل برگاموت

اسنشیال اویل برگاموت

اسانس ترنج یکی از اصلی ترین ترکیبات اصلی برای تولید عطر است ، زیرا می تواند همه اسانس ها را هماهنگ کرده و رایحه خوش بوی قوی تولید کند. اسنشیال اویل برگاموت هم در صنعت و داروسازی خواص و کاربردهای مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به جذب بوی نامطبوع محصولات دارویی و هم برای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی آن اشاره کرد. علاوه بر آن ، از اسنشیال اویل برگاموت در صنایع غذایی و شیرینی پزی به عنوان طعم دهنده هم استفاده می شود.

اسنشیال اویل برگاموت در طب عامیانه ایتالیایی ، در درجه اول برای تب و بیماری های انگلی ، علاوه بر عفونت های دهان ، پوست ، دستگاه تنفسی و مجاری ادراری ، عفونت های گنوکوکی ، لوکوره ، خارش واژن ، لوزه و گلودرد استفاده می شده است. اسنشیال اویل برگاموت به دلیل داروهای ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی خود به عنوان یک عامل ضد میکروبی برای تسهیل بهبود زخم مورد استفاده قرار گرفته است و در داروهای مورد استفاده برای درمان اختلالات دستگاه تنفسی فوقانی و هایپرهیدروز قرار گرفته است.

علاوه بر این ها ، استفاده از اسنشیال اویل برگاموت در داروهای خانگی که برای ضدعفونی پوست مفید بوده و همچنین به عنوان کمکی برای بهبود زخم های جزئی استفاده می شود ، سنت طولانی در ایتالیا دارد. در حال حاضر ، اسنشیال اویل برگاموت بدون فوروکومارین برای استفاده های پوستی تجویز می شود. همچنین اسانس ترنج به طور گسترده ای در رایحه درمانی استفاده می شود و اخیراً در بهبود خلق و خو و علائم خفیف اختلالات ناشی از استرس محبوبیت جدیدی پیدا کرده است و ماساژ آروماتراپی علائم اضطراب را در بیماران مبتلا به سرطان تسکین داده است.

عوارض جانبی اسنشیال اویل برگاموت

اسنشیال اویل برگاموت می تواند در برخی افراد باعث تحریک پوست شود ، به ویژه هنگامی که با روغن حامل رقیق نشده باشد. روغنهای اساسی ، از جمله روغن ترنج ، گاهی اوقات می توانند باعث ایجاد درماتیت آلرژیک شوند.

علائم واکنش آلرژیک یا حساسیت به اسنشیال اویل برگاموت و یا روغن ترنج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرخی
  • احساس سوزش
  • تاول
  • درد

شما می توانید قبل از استفاده ابتدا هر اسانس را آزمایش کنید. ناحیه ای به اندازه سکه ساعد خود را با روغن رقیق شده در روغن حامل مالش دهید. اگر در عرض 24 ساعت هیچ گونه واکنش آلرژیک مشاهده نکردید ، باید از آن ایمن باشید. توجه داشته باشید که استفاده از اسانس ها در دستگاه پخش کننده می تواند بر کودکان ، حیوانات خانگی یا زنان باردار تأثیر منفی بگذارد.

برگاپتن ، ترکیبی که در روغن ترنج یافت می شود ، در یک مطالعه کوچک در سال 2001 نشان داد که اگر پوست در معرض نور خورشید قرار بگیرد می تواند باعث تحریک یا آسیب می شود. علاوه بر اسانس ، محصولات حاوی ترنج ، مانند عطر ، ممکن است واکنش پوستی ایجاد کنند. اگر نگران حساسیت پوست خود به نور خورشید هستید ، به دنبال نسخه ترنج بدون برگاپتن باشید.

برگاپتن موجود در روغن ترنج حتی در صورت استنشاق یا استفاده موضعی از اسانس می تواند با بعضی از داروها تداخل داشته باشد. این داروها مانند سیپروفلوکساسین ، آنتی بیوتیک ، می توانند حساسیت به نور خورشید را افزایش می دهند و تاثیر روغن ترنج را افزایش می دهند. مهم است که قبل از استفاده ، تداخل روغن ترنج با سایر داروها را بررسی کنید. یک راه برای انجام این کار این است که با داروساز یا پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می کنید صحبت کنید.

نحوه استفاده از اسنشیال اویل برگاموت

همانطور که قبل تر هم اشاره کردیم ، ترنج به دلیل خواص تقویت کننده خلق و خو و تقویت تمرکز و همچنین برنامه های موضعی مراقبت از پوست مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. اسنشیال اویل برگاموت رایج ترین روش رایحه درمانی است که باعث ایجاد روحیه دلپذیری می شود. ترنج همچنین به عنوان یکی از بهترین روغنهای ضروری برای تسکین استرس استفاده می شود.

هنگامی که سطح استرس یا تنش زیاد است ، اسنشیال اویل برگاموت را در کلاس ، محل کار یا خانه پراکنده کنید. هنگام دوش گرفتن روی پوست بمالید و نفس عمیق بکشید تا در عین لذت بردن از مزایای پاک کنندگی پوست ، رایحه آرامش بخش آن را تجربه کنید. قبل از خواب روی پا بمالید یا از روغن حامل برای ماساژ آرامش بخش استفاده کنید.

دستورالعمل استفاده

انتشار: از سه تا چهار قطره در پخش کننده مورد نظر خود استفاده کنید.
مصرف داخلی: یک قطره را در 4 لیتر رقیق کنید.
استفاده موضعی: یک تا دو قطره را روی ناحیه مورد نظر بمالید. برای به حداقل رساندن هرگونه حساسیت پوستی ، با روغن حامل رقیق کنید.

هشدارها

حساسیت احتمالی پوست می تواند رخ دهد. دور از دسترس کودکان نگه دارید. اگر باردار ، شیرده یا تحت مراقبت پزشک هستید ، با پزشک خود مشورت کنید. از تماس با چشم ، گوش و نواحی حساس خودداری کنید. حداقل تا 12 ساعت پس از استفاده از محصول از نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش اجتناب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *