مطالب دیگر

قدرت اسنشیال اویل ها

حس بویایی ما فوق العاده قدرتمند است. یک رایحه یا بوی خاص می تواند خاطرات دوران کودکی را برای شما یادآوری کند یا ما را به فکر تابش آفتاب تابستان و یا حس خنکی اول پاییز بیندازد ، اما برخی از همین رایحه ها در واقع می توانند سلامتی ما را بهبود بخشند. در ادامه به قدرت اسنشیال اویل ها می پردازیم.

قدرت اسنشیال اویل ها

هزاران سال است که از روغنهای اسانسی یا اسنشیال اویل ها نه تنها برای ایجاد بوی مطبوع بلکه برای بهبود کیفیت و توانایی تأثیر مثبت بر سلامت احساسی و جسمی ما استفاده می شود.

اسنشیال اویل چیست؟

اسنشیال اویل در واقع به جای روغن ، عصاره تغلیظ شده اجزای گیاهی است. می توان آنها را از قسمتهای مختلف گیاه از جمله برگها ، گلها ، میوه ها ، جنگل ها و دانه ها تقطیر و اغلب بوسیله بخار استخراج کرد. تولید حتی مقدار کمی اسنشیال اویل می تواند به مقدار زیادی از گیاه نیاز داشته باشد ، به همین دلیل برخی از آنها می توانند بسیار گران قیمت باشند. به عنوان مثال ، تولید نیم کیلوگرم روغن گل رز به حدود 1815 کیلوگرم گل نیاز است.

قدرت اسنشیال اویل ها

قدرت اسنشیال اویل ها: روش های روغن گیری

روش های روغن گیری از گیاهان و تولید اسنشیال اویل بسته به جزیی از گیاه که استفاده میشود به سه دسته تقسیم میشوند:

قدرت اسنشیال اویل ها

1-روغن گیری با پایه روغنی و اصولا به روش آفتاب گیری و بن ماری تولید میشوند(infused oil) برای گیاهانی مانند رزماری نعناع و…

2-به روش کلد پرس (cold pressed)  برای بذرها و دانه های روغنی گیاهان مانند سیاهدانه ماکادمیا بادام و…

3-اسانس گیری (essential oils)

اسنشیال اویل ها در پایلوت و لابراتوآرهای آزمایشگاهی تولید شده و فرآیند پیچیده ای دارند .این روغن ها  از ترکیبات هیدوفوبیک گیاهان و شامل مواد موثره های گیاهی فرار و سبک و در عین حال بسیار قوی هستند در مصرف آن ها باید بسیار دقت کرد چرا که این روغن ها صرف نظر از خواص درمانی زیاد میتوانند خطرناک باشند و سبب واکنش های آلژیک در پوست شوند بنابراین همواره به صورت ترکیب با روغن های حامل مانند نارگیل جوجوبا بادام و…باید مصرف شوند.

خواص اسنشیال اویل ها

هزاران سال است که از گیاهان  برای درمان انواع دردها و مشکلات جسمی و روحی استفاده می شود. استفاده از اسنشیال اویل ها یک سنت قدیمی است که در سالهای اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.چند نمونه از کاربردهای اخیر آن میتوان به آروماتراپی و تاثیرات فراوان آن بر سلامت روحی و جسمی برای درمان میگرن سردرد بی خوابی استرس و.. ،استفاده موضعی پوست و مو حفظ شادابی و کاهش دردهای ماهیچه ای آن ها ، استفاده به عنوان یک ماده طبیعی دفع کننده پشه، یا به صورت صنعتی و خانگی برای تولید مواد آرایشی و بهداشتی اشاره کرد.

قدرت اسنشیال اویل ها

اسنشیال اویل ها  توانایی تحریک واکنشهای عاطفی و ذهنی از مغز و همچنین واکنشهای بدنی را دارند. ما می توانیم از آنها در همه زمینه های زندگی خود استفاده کنیم: برای آرامش و خواب ، یا بیدار شدن و تمرکز. آنها می توانند هضم ما را بهبود بخشیده و به پاکسازی و روشن شدن پوست کمک کنند. روغن ضروری فراتر از بو است و اثرات بهبودی آن می تواند ذهنی ، جسمی و عاطفی باشد.

قدرت اسنشیال اویل ها: چگونه اسنشیال اویل مناسب خود را انتخاب کنیم؟

قدرت اسنشیال اویل ها

بسیاری از شرکت ها و تولید کنندگان این روغن ها ادعا دارند که محصولات آنها خالص و دارای گرید درمانی است.اما این ادعاها تنها زمانی ارزش دارند که محصولات آن ها دارای برگه های آنالیز مربوطه هر روغن باشد.یکی از روش های آنالیز و تعیین کیفیت اسنشال اویل ها کروماتوگرافی گازی و یا جی سی است که در آزمایشگاه های شیمی وجود دارد و ماده موثره های فرار گیاهان را آنالیز و بررسی میکند.

نکات زیر را برای انتخاب اسنشال اویل ها با کیفیت بالا در نظر داشته باشید:

خلوص: روغنی را پیدا کنید که فقط شامل ترکیبات معطر گیاهی باشد ، بدون مواد افزودنی یا روغن مصنوعی.

روغن های خالص معمولاً نام گیاه شناسی گیاه مانند (Lavandula officinalis) را به جای اصطلاحاتی مانند “روغن اسانسی اسطوخودوس” ذکر می کنند.(البته این مورد هنوز در ایران جانیوفتاده است.)

کیفیت: اسنشیال اویل های واقعی روغنهایی هستند که با فرآیند استخراج مناسب به دست آمده باشند. یک اسنشیال اویل بدون مواد شیمیایی انتخاب کنید که از طریق تقطیر یا پرس سرد  استخراج شده باشد.

برگه آنالیز:داشتن برگه آنالیز و معتبر بودن آن شرکت یا تولید کننده میتواند خیال شما را تا حدی درباره کیفیت و خلوص راحت کند.

منابع

scentered.com

www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *