اسانس, مطالب دیگر

روش های استخراج عطر

سه نوع ماده وجود دارد که می توان از مواد طبیعی مانند گیاهان، گل ها، چوب ها استخراج کرد: ابسولوت، اسنشیال اویل و رزین. شما همچنین می توانید مولکول هایی را از مواد طبیعی استخراج کنید تا ترکیبات عطر مصنوعی(سنتزی) ایجاد کنید. اما آنها چگونه این را انجام میدهند؟

استخراج عطر

ما مدت‌هاست که از رایحه‌های طبیعت برای لذت بردن خود استفاده می‌کنیم، اغلب به شکل پرفیوم. تاریخچه طولانی در رابطه با چگونگی پیدایش پرفیوم وجود دارد.

اما چگونه از یک گیاه به پرفیوم میرسیم؟ خوب از طریق یک فرآیند تولید که به عنوان استخراج شناخته می شود. همانطور که احتمالاً حدس می‌زنید کار آسانی نیست و چند روش وجود دارد که برخی از آنها برای گیاهان خاص مناسب‌تر از بقیه هستند.

اولین کار جمع آوری محصول طبیعی این کار معمولاً با دست انجام می‌شود، مانند چیدن گل‌ها،  ریشه‌ها برگ ها و جمع آوری چوب درختان. سپس استخراج روغن  فرا می رسد. اکثر روش های استخراج باستانی هنوز هم امروزه مورد استفاده قرار می گیرند، اما با تکنولوژی مدرن، برخی از آنها ناپدید شده اند یا روش های جدیدتر کارآمدتر شده اند.

1-ابسولوت

استخراج با حلال

ابسولوت  نوعی عصاره طبیعی است. در حالی که همه با اسانس آشنا هستند، ابسولوت کلمه ای است که تقریباً هیچ کس نام آن را نشنیده است. برخی از مواد طبیعی باید از طریق استخراج با حلال گرفته شوند تا عملکرد خوبی داشته باشند. این مورد در بسیاری از گل ها مانند یاس، زنبق و لبدانوم صدق میکند.

با استخراج با حلال، ابتدا گیاهان را قبل از پوشاندن با نوعی حلال مانند بنزن در یک ظرف استوانه ای چرخان قرار می دهند. سپس حلال مواد موثره گیاهان را حل می کند و یک ماده مومی مانند حاوی روغن ها را از خود به جای می گذارد.

سپس این ماده در اتیل الکل حل می شود که می سوزد و منجر به تولید روغن پرفیوم می شود.

ENFLEURAGE

یک روش سنتی و یکی از قدیمی ترین روش های استخراج روغن از گل ها با استفاده از چربی است. امروزه دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد و مدت زیادی است که با سایر فرآیندهای استخراج جایگزین شده است. شکوفه های ریز یاس یا گل سرخ را برای روزها در ورقه های شیشه ای پوشانده شده با چربی فشرده می کنند تا رایحه آنها را جذب کنند. سپس روغن ها با حل کردن چربی در یک حلال الکلی گرفته شدند. زمانی که تقطیر امکان پذیر نبود، Enfleurage روش اصلی استخراج بود.

2-اسنشیال اویل

تقطیر

اسنشیال اویل رایج ترین روغن عطرسازی است. یک عصاره طبیعی که عمدتا از طریق تقطیر استخراج میشود.یک تکنیک کلیدی که برای به دست آوردن ترکیبات معطر از گیاهان و گل ها استفاده می شود. پس از گرم شدن مواد گیاهی، اسانس آنها با بخار تبخیر می شود. سپس ترکیبات از طریق تراکم بخار مقطر جمع آوری می شوند. معمولاً برای استخراج از گل رز، شکوفه پرتقال، شمعدانی و بسیاری از مواد دیگر استفاده می شود.

گمان می رود که ایرانیان اولین کسانی بودند که تقطیر را اختراع کردند که باعث استفاده از الکل به عنوان حامل عطر به جای روغن شد. به لطف این فناوری جدید، احتمالاً دلیلی برای تسلط ایرانیان بر صنعت عطرسازی است.

استخراج سیال فوق بحرانی(به عنوان مثال کربن دی اکسید)

  سیالات فوق بحرانی به عنوان حلال برای استخراج اسنشیال اویل از یک ماده استفاده می شود. کربن دی اکسید عمدتاً در عطرسازی استفاده می شود. هنگامی که در حالت فوق بحرانی خود (بین مایع و گاز) قرار می گیرد، از طریق ماده نفوذ می کند تا روغن های فراری را که از آن اسنشیال اویل  به دست می آید استخراج کند.

این فرآیند، که گران‌تر از تقطیر سنتی است، امکان ارائه رایحه را به روشی «نزدیک به طبیعت» می‌دهد، اما همچنین امکان استخراج رایحه‌ای را می‌دهد که نمی‌توان آن‌ها را از طریق روش‌های سنتی مانند استخراج با حلال مایع یا تقطیر استخراج کرد.

3-رزین

تقطیر خشک

رزین ها که توسط پوست درخت ترشح می شوند، اغلب مواد چسبنده هستند. رزین‌ها که برای سال ها، یا به عنوان بخور سوزانده می‌شوند یا به عنوان هدیه برای خدایان میشدند، هنوز هم معمولاً در عطرسازی مدرن استفاده می‌شوند. آنها که اغلب بوی دودی، گرم و کهربایی دارند، به رایحه عمیق می‌افزایند – کندر، مر و صنوبر همه انواع رزین‌هایی هستند که به عنوان رزین صمغ یا رزین سخت شناخته می‌شوند.

رزین ها را می توان از طریق روش های مختلفی استخراج کرد، مانند ضربه زدن به پوست درخت یا سوزاندن پوسته ای که رزین را پشت سر گذاشته است.

همچنین می توان برخی از رزین ها مانند کندر را از طریق تقطیر با بخار که قبلا ذکر شد به دست آورد.

4. اسانس های سنتزی(مصنوعی)

شیمی ارگانیک

در این روش ترکیبات مولکولی عطر از طریق سنتز شیمی آلی تولید می شوند. استفاده از آنها در ترکیب با مواد طبیعی، برای عطرسازان ضروری است .اغلب آنها طبیعت یکسانی دارند- همان مولکول موجود در مواد طبیعی. برخی از مولکول‌ها مستقیماً از مواد طبیعی که منشأ آن‌ها هستند استخراج می‌شوند و گاهی اوقات از طذیق روش های شیمی آلی تولید میشوند. ترکیبات مصنوعی رایج عبارتند از نت مشک و نت های حیوانی و همچنین مولکول های Iso E Super و Ambroxan.

تقطیر جزء به جزء

بیشتر مولکول های معطر به طور طبیعی در طبیعت وجود دارند. مواد طبیعی حاوی 12 تا چند ده مولکول معطر جداگانه هستند. مقداری در ترکیب شیمیایی آن به مقدار بیشتری وجود دارد و بنابراین مسئول بو و طعم این ماده خواهد بود.استخراج یک مولکول خاص از یک ماده طبیعی از طریق تقطیر جزئی امکان پذیر است.

HEADSPACE

Headspace یک روش فوق‌العاده جالب برای گرفتن رایحه است که از یک ظرف گنبدی شکل برای ایجاد یک مهر و موم بدون هوا در اطراف یک جسم، قبل از تجزیه و تحلیل ترکیبات بو آن برای ارسال به آزمایشگاه استفاده می‌کند. پس از تجزیه و تحلیل، رایحه را می توان با استفاده از مولکول های مصنوعی بازسازی کرد. معمولاً روی گل‌ها یا موادی استفاده می‌شود که به سختی با روش‌های سنتی استخراج می‌شوند یا به ندرت پیدا می‌شوند، اما تقریباً می‌توان از آن برای هر چیزی استفاده کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *