آموزش ساخت, روغن های گیاهی, محصولات گیاهی

روغن زرده تخم مرغ

روغن زرده تخم مرغ

روغن زرده ی تخم مرغ و خواص بینظیر آن

روغن تخم مرغ یا روغن زرده ی تخم مرغ یک روغن پر خواص با ویژگی های درمانیست که در طب سنتی هم مورد استفاده قرار گرفته و تا کنون  اکثرا برای جنبه های ظاهری از آن استفاده میکنند .

ترکیبات اصلی این روغن شامل :

_تری گلیسیرید

_اسید اولئیک

_اسید پالیمیتیک

_ اسیک لینولئیک

به دلیل اسید های ضروری در این روغن افراد خیلی زیادی به دلیل  تاثیرات مثبت آن بر روی پوست و مو از این روغن استفاده میکنند .

ولیکن به دلیل نوع استخراج روغن از تخم مرغ و مراحل کن از هر ۵۰ گرم تخم مرغ فقط ۵ اونس روغن گیری میشود .

به همین علت قیمت روغن زرده تخم مرغ گران است .

البته میتوان روش های خانگی برای طرز تهیه این روغن را یاد بگیرید ولی این روش زمان بر می باشد و امکان دارد برای شما اصلا  بصرفه هم نباشد .

طرز تهیه روغن زرده تخم مرغ

 مرحله اول:

6 عدد تخم‌مرغ را روی شعله گاز برای مدت 15 تا 20 دقیقه بجوشانید و بعد آن را در کناری بگذارید تا خنک شود. وقتی خنک شد، پوست آن‌ها را جدا کنید و تخم‌مرغ‌ها از وسط به دو نیم کنید.

مرحله دوم:

حالا با قاشق، زرده‌ها را از سفیده جدا کنید. می‌توانید از سفیده‌ها برای صبحانه یا سالاد استفاده کنید و آن‌ها را دور نیندازید.

مرحله سوم:

با یک چنگال زرده‌ها را به خوبی له کنید و بعد آن‌ها را در یک تابه کوچک بریزید و روی شعله قرار دهید.

مرحله چهارم:

حرارت را کم کنید و تا جایی که زرده‌ها به رنگ تیره و تقریبا سوخته دربیایند تابه را روی شعله نگه دارید. در این حالت توده زرده تخم‌مرغ شروع به دود کردن می‌کند و نباید نگران باشید. وقتی به این مرحله رسید با چنگال حسابی زرده‌ها را له کنید و به طور منظم هم بزنید.

به این فرایند ادامه دهید تا روغن تخم‌مرغ، کاملا از زرده‌ها جدا شود و بیرون بیاید. ممکن است دود غلیظی از آن خارج شود زیرا زرده‌ها کاملا می‌سوزند، پس حتما تهویه آشپزخانه را روی دور تند قرار دهید تا دود اذیتتان نکند.

مرحله پنجم:

وقتی روغن تخم‌مرغ از آن جدا شد، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید برای مدتی بماند تا در دمای طبیعی خنک شود.

مرحله ششم:

در این مرحله بعد از خنک شدن زرده‌ها، باید آن‌ها را از یک صافی توری یا یک تنظیف تمیز رد کنید تا روغن از زرده‌های سوخته جدا شود. این روغن را داخل یک ظرف شیشه‌ای یا سرامیکی تمیز و خشک بریزید (از ریختن آن در ظروف پلاستیکی و فلزی خودداری کنید، زیرا ممکن است در آن واکنش شیمیایی رخ دهد).

اگر در روغن ذرات جامد وجود داشت، دوباره فیلتر کنید تا روغن شفافی به دست بیاید.

این روغن را در دمای اتاق تا یک سال و در یخچال تا سه سال، می‌توانید نگهداری کنید. اما باید مراقب باشید که قاشق آلوده یا انگشت در آن نکنید و همچنین از نفوذ آب به داخل آن جلوگیری کنید.

فواید طبیعی تخم مرغ :

روغن زرده تخم مرغ

پروتئین: تخم مرغ یکی از بهترین منابع پروتئینی هم در بحث تغذیه و هم  استفاده به صورت غیر خوراکی است  . زمانی که یک ماده ی بی نظیر که منبع غنی پروتئین و حاوی تمام اسید آمینه های ضروری که مطابق با نیاز عمومی انسان  است گفته میشود که این ماده (غذا) ارزش بیولوژیکی بالایی دارد (HBV) .

تخم مرغ دارای طیف کاملی از اسید های آمینه است که بدن ما به آن نیاز دارد  بخصوص اگر فعالیت های سخت و یا بدنسازی میکنید این ماده ی غذایی را حتما باید در برنامه ی خود جای دهید . 

البته ناگفته نماند که تاثیر این ماده ی عالی تنها در مصرف خوراکی آن نیست . چرا که خیلی از شرکت های محصولات آرایشی و بهداشتی از این ماده در بسیاری از محصولات استفاده میکنند

مانند : شامپو ها ، ماسک های مو ، نرم کننده ها ، کرم ها و ….

ویتامین ها: تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین ها است. دو عدد تخم مرغ متوسط ​​19 درصد از نیاز روزانه فرد به ویتامین A، 15 درصد ویتامین D، 7 درصد ویتامین E و 60 درصد کولین را تامین می کند. کولین در سال های اخیر به عنوان یک ماده مغذی ضروری بسیار مهم شناخته شده است زیرا نقش های گسترده ای در متابولیسم انسان دارد. با این حال، کمبود کولین به یک مسئله جدی سلامت عمومی تبدیل شده است که ممکن است تا 90٪ از جمعیت را تحت تاثیر قرار دهد. حتی یک مورد خفیف کمبود کولین می تواند باعث مشکلات حافظه، کمبود انرژی و مشکلات تمرکز شود. تخم مرغ همچنین حاوی تمام ویتامین های گروه B از جمله ویتامین های B1، B2، B3، B5، B6، B12، بیوتین و اسید فولیک است.

فواید سلامتی روغن تخم مرغ :

_جلوگیری از ریزش مو

_قرار گرفتن در معرض خورشید به مرور زمان برای پوست مشکلاتی را ایجاد می‌کند . به همین دلیل  متخصصین پوست همیشه ضدآفتاب را پیشنهاد می‌کنند . حتی اشعه UV ممکن است برای مو بخصوص مو های دکلره شده مضر باشد .

نور خورشید و آلاینده های هوای آلوده باعث پیری پوست و ضعیف شدن مو میشود . همینطور فقر مواد کافی و ویتامین ها در بدن به شدت مخرب بودن عواملی که نام برده شد کمک میکند .

ولی روغن زرده تخم مرغ منبعی غنی از اسید های چرب، مواد معدنی و ویتامین هایی است که مو و پوستتان برای بازسازی فولیکول های مو و جلوگیری از ریزش و … به آن نیاز دارد .

خاصیت پاک کنندگی

روغن زرده ی تخم مرغ دارای کلسترول با کیفیت است که به درمان خشکی پوست و آسیب دیده کمک میکند ‌.

همینطور یک نرم کننده ی عالی است که به راحتی  به پوست نفوذ میکند که اثرات ضد باکتریایی آن را افزایش میدهد همین امر باعث میشود که از جوش و آکنه جلوگیری شود .

همین طور برای جلوگیری از جای جوش و اسکار میتوان استفاده کرد .

همین عوامل باعث شده که خیلی تولید کننده های برای ساختن مواد آرایشی و بهداشتی از آن استفاده کنند مثل پاک کننده ها (تونر)

البته از روغن زرده ی تخم مرغ هم میتوان به تنهایی در منزل برای پاک کردن صورت هم استفاده کنید .

میتوانید ۵ قطره از روغن را همراه گلاب و آب لیمو ترکیب کنید ‌. و بعد از یک گوش پاک کن یا پنبه برای نواحی که آکنه دارید یا برای پوست استفاده کنید .

میتوانید هم به صورت ماساژ به صورت منظم ۵_۱۰ دقیقه روی پوست تمیز ماساژ دهید .

درمان خشکی و زبری پوست

روغن زرده تخم مرغ حاوی طیف گسترده ای از چربی های سالم است .

که به رطوبت رسانی و نرم کنندگی پوست و مو کمک میکند .

به همین دلیل برای درمان خشکی کف سر ، شوره ، اگزما و درماتیت بسیار موثر است .

میتوانید سه قطره از روغن زرده ی تخم مرغ را

به همراه  ژل آلوورا

یا حتی روغن های دیگری مثل زیتون و روغن درخت چای

را باهم مخلوط کنید . زیرا به دلیل خاصیت ضد باکتریایی روغن درخت چای میتوان از خیلی از مشکلات پوستی جلوگیری کرد . بعد از ترکیب

به عنوان ماسک خانگی بر روی مو و پوست خود ماساژ دهید . این کار را به صورت مداوم انجام دهید تا شاهد نتایج چشم گیر آن شوید.

تحریک گردش خون

ماساژ دادن پوست سر با استفاده از روغن زرده تخم مرغ گردش خون را در سطح پوست افزایش میدهد . که این کمک خیلی زیادی را به مو ها و تقویت ها میکند و فولیکول های موی شما مقدار زیادی از خون غنی از اکسیژن را دریافت می‌کند .

چند قطره از روغن زرده ی تخم مرغ را با اسپری به کف سر یا با انگشت به کف سرتان بزنید و با دست یا به کمک برس های مخصوص کف سرتان را ماساژ دهید .

 افزایش گردش خون در پوست سر، می توانید یک حوله را در آب داغ خیس کنید و قبل از اینکه آن را دور سر خود بپیچید، آن را به خوبی بچرخانید. گرمای حوله همچنین مقدار روغن جذب شده توسط پوست سر و موهای شما را افزایش می دهد و این کار تاثیر ماساژ روغن تخم مرغ را افزایش می دهد.

حفظ درخشش و سلامت پوست

روغن زرده ی تخم مرغ حاوی چندین ویتامین برای سلامت پوست می باشد .

پس حتما استفاده  از این روغن را در برنامه ی زیبایی و روتین خود جای دهید .

ویتامین های مختلفی در این روغن وجود دارد که به رطوبت رسانی و حفظ کلاژن بسیار کمک میکند .

همچنین خاصیت این را دارد که چین و چروک های پوست را به مرور زمان کمتر کند .

حتما از این روغن قبل از خواب روی صورت به آرامی ماساژ دهید تا پوستی سالم و بدون لک داشته باشید.

از روغن زرده تخم مرغ میتوانید هفته‌ای یکبار برای ماساژ سر استفاده کنید تا از ریزش موها جلوگیری کند. برای درمان سفیدی موها و رفع آکنه و جوش نیز می‌توان از آن کمک گرفت. همچنین این روغن برای از بین بردن جای زخم و سوختگی جزئی نیز می‌تواند موثر و مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *