آموزش ساخت, صابون دست ساز, مطالب دیگر

انواع روش های ساخت صابون(قسمت دوم)

روش های ساخت صابون

در ادامه مقاله به انواع روش های ساخت صابون ، به توضیح روش Hot Process می‌پردازیم :

روش های ساخت صابون

روش های ساخت صابون : Hot Process

روش های ساخت صابون

یکی از روش های ساخت صابون فرآیند گرم می باشد که مشابه بسیاری از مواد اولیه موجود در روش فرآیند سردCold Process استفاده می شود ، اما مخلوط صابون پخته میشود.
صابون از روش فرایند سرد پیروی می کند تا اینکه زمان آن فرا رسیده است که مخلوط روغن ها به محلول سود اضافه شود. این فرآیند زمان پخت طولانی صابون در روش فرآیند سرد را از بین می برد ، اما نگرانی ایمنی در مورد گرمای زیاد را افزایش می دهد.

روش های ساخت صابون

چگونه به روش ‌‌Hot process درست کنیم؟

برای تهیه صابون با استفاده از Hot Process به این لوازم نیاز دارید:

عینک ، دستکش و لباس محافظ قابلمه فلزی و چوب همزن وزنه دیجیتال، دماسنج، روغن ها یا چربی های گیاهی، آب مقطر، عطر یا اسنشیال اویل، مواد افزودنی و رنگ دهنده در صورت تمایل، قالب های صابون

برای ساخت صابون به روش Hot Process این روند را دنبال کنید:

همیشه از یک دستورالعمل مناسب برای صابون با فرآیند گرم استفاده کنید و دستورالعمل ها را با دقت دنبال کنید. به طور کلی ، دستورالعمل شما به شما می گوید که روغن ها و عطر را با هم مخلوط کرده و در دابل بویلر روی اجاق گاز ذوب کنید. با استفاده از عینک ، دستکش و لباس محافظ ، سود را به آب اضافه کنید به جای آب را به سود اضافه کنید. مخلوط آب و سود  را در روغن ها مخلوط کنید و مرتباً هم بزنید. در حالی که مخلوط را برای مدت زمان مشخص روی حرارت قرار داده اید، مرتباً هم بزنید یا تا زمانی که مخلوط به دمای مشخص برسد. در این مرحله مخلوط غلیظ خواهد شد. هر ماده افزودنی و رنگی به آن اضافه کنید ، و با کمی خنک شدن مخلوط ، اسنشیال اویل خود را نیز اضافه کنید. صابون را در قالب های خود بریزید و روی آن را صاف کنید. اجازه دهید تا چند ساعت خنک شود. وقتی صابون کاملاً جا افتاد ، آن را از قالب بیرون بیاورید. شما می توانید  صابونها را برای چند هفته بگذارید بماند تا از نطر قلیایی ملایم تر شود و یا بلافاصله از آن استفاده کنید.

روش های ساخت صابون : مزایای روش Hot Process صابون سازی

شما می توانید تک تک عناصر ، از جمله روغن ها را  بسته به سلیقه و مزایای خود استفاده کنید.
 گرمای اضافی روند صابون سازی را تسریع می کند.
 صابون سازی به روش فرآیند داغ را می توان در عرض یک روز برش داد و بلافاصله استفاده کرد.
 قالب های صابون دارای ظاهری روستایی و بافت  کمتر نرمی را نسبت به فرآیند سرد هستند. این که آیا این شکل را می پسندید اولویت شخصی است.
 فرآیند گرم را می توان در دیگ Crock-Pot یا دو دیواری انجام داد.
بافت سنگین آن را برای مخلوط کردن با مواد افزودنی سنگین تر عالی می کند.
به طور کلی نوعی صابون “طبیعی” محسوب می شود. شتشو و پاکسازی راحت تر هست زیرا مانده های موجود در زودپز / دیگ بخار از قبل صابون هستند.

معایب روش Hot Process در صابون سازی:

در روش  فرآیند گرم صابون زود میبندد ،بنابراین برخی از تکنیک ها مانند لایه بندی و طراحی های خاص را دشوار می کند.
اگر عطر یا اسنشیال اویل در این روش استفاده میکنید که  دارای نقطه اشتعال کم باشد ، برخی از سازندگان می دانند که درجه حرارت بالاتر می تواند عطر را از بین ببرد و باعث کمرنگ شدن رایحه آن شود.
هنگامی که صابون می پزد ،  به دلیل احتمال سرریز کردن ، مهم است که آن را بدون مراقبت رها نکنید.
افزودن مواد تازه مانند شیر و پوره دشوار است (اما غیرممکن نیست). آنها در طی فرآیند پخت و پز تمایل به سوختن دارند.

روش های ساخت صابون : روش Rebatch 

روش های ساخت صابون

مشابه با روش Melt & Pour است به این صورت که شما سطوح اضافه موجود در صابونهای خود را گرفته و آنها را ذوب می کنید تا انواع جدیدی از صابون ایجاد کنید. در این روش ، شما صابون را خرد کرده و شیر ، شیر بز ، چای ، دم کرده گیاهان یا آب را اضافه کرده و سپس دوباره  مخلوط کرده و صابونی بی نظیر ایجاد می کنید.

برای ساخت  صابون به روشRebatch به وسایل و مواد زیر احتیاج دارید :

چندین قطعه صابون که از قبل ساخته اید ، یک دابل بویلر ،قاشق مخصوص ساخت صابون که چوبی است یا لیسک، مواد اضافی ، رنگ ها یا مواد معطر مثل اسنشیال اویل ها و قالب های صابون

برای ساخت صابون به روشRebatch این روند را دنبال کنید:

همه صابون ها را رنده کنید تا به تکه های ریز در بیایند. تکه های صابون را در دابل بویلر گذاشته تا ذوب شود .به این صورت که یک قابلمه بزرگ آب را به جوش آورده و یک ظرف شیشه ای مقاوم به حرارت روی ان قراردهید و تکه های صابون را در ان بریزید. قابلمه را روی حرارت گذاشته تا صابون ذوب شود ، معمولاً حدود نیم ساعت. صابون ذوب  شده را در یک کاسه یا بشر بریزید و مواد دیگری را که می خواهید اضافه کنید. خوب هم بزنید. قبل از اینکه صابون خنک شود ، آن را در قالب ها بریزید. اگر صابون خیلی غلیظ است ، ممکن است مجبور شوید از قاشق استفاده کنید و آن را در قالب فشار دهید. اگر از صابون های تهیه شده با فرآیند سرد در این روش استفاده می کنید ، قالب ها را در یک مکان خشک و خنک قرار دهید و اجازه دهید برای چند روز در قالب بماند. اگر از صابون های melt  & pour یا صابون های تجاری در این روش استفاده کردید، می توانید از آن به محض خشک شدن استفاده کنید.

روش های ساخت صابون : مزایای صابون سازی در روش Rebatch


 در این روش فرآیند صابون سازی قبلا پشت سر گذاشته شده است ، بنابراین شما مجبور نیستید با محلول سود کار کنید. این بدان معناست که شما نیازی به پوشیدن وسایل ایمنی ندارید.بنابراین این روش برای مبتدیان بسیار عالی است زیرا پایه آن از قبل ساخته شده است.
صابون سازی به روش Rebatch راهی عالی برای صرفه جویی در ساخت صابون هایی است که به شکل دلخواه گا نبوده اند.
در این روش صابون ها به 4 تا 6 هفته درمان نیاز ندارند. ما معمولاً حدود 1-2 هفته توصیه می کنیم ، اما به محض برش می توان از آن استفاده کرد.
 قالب های صابون ظاهری طبیعی داشته و بافت  سفت تری نسبت به فرآیند سرد هستند.

معایب صابون سازی در روش Rebatch


این صابون ها قبلاً فرایند صابونی شدن را طی کرده اند، بنابراین نمی توان دستور آن را سفارشی کرد.
مواد اولیه تازه مانند شیر و پوره سرانجام در این نوع روش صابون بد می شوند.
 اگر از  اسنشیال اویل ها به عنوان رایحه استفاده میکنید،  دمای بالاتر می تواند باعث سوختن و پریدن آن اسانس شود ، بنابراین حدالامکان صبر کنید تا خنک شود و بعد به آن اضافه کنید.
 به دلیل بافت سفت تر ، چرخش ها و طراحی لایه ها ممکن است مشکل باشد.

خرید صابون پایه گلیسیرینه آیدا نچرالز

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *