اسنشیال اویل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

شاید شما نیز این روزها کلمه ای به نام اسنشیال اویل به گوشتان خورده باشد و از خواص منحصر به فرد سلامتی آن کم و بیش باخبر شده باشید.در این مقاله سعی داریم در مورد اسنشیال اویل ها اطلاعات جامع ای خدمت تون ارایه دهیم. در ادامه به اینکه اسنشیال اویل چیست خواهیم پرداخت.

اسنشیال اویل یا اسانس روغنی در واقع همان عطر گیاهان است که از اندام های مختلف آنها مانند برگ ساقه ریشه و حتی پوسته میوه ها گرفته میشود.این عصاره غلیظ شده گیاهان ،فرار و بسیار قوی هستند به طوریکه یک قطره اسنشیال اویل خالص در بیشتر گیاهان برابر با پنجاه لیوان دمنوش از آن گیاه است.

کابرد اصلی اسنشیال اویل ها در طبیعت دفع آفات و جذب حشرات برای گرده افشانی می باشد. اسنشیال اویل ها با خواص ضدباکتریایی و ضد ویروسی به نوعی مانند سیستم ایمنی گیاهان عمل کرده و سبب از بین رفتن بسیاری از عوامل بیگانه میشوند.اما برای ما انسان ها چه کاربردی میتوانند داشته باشند؟در ادامه با این مقاله همراه شوید تا بدانید.

تاریخچه اسنشیال اویل ها

قرنهاست که از اسنشیال اویل ها توسط بسیاری از فرهنگها در سراسر جهان برای خواص آرایشی، بهداشتی سلامتی جسم و همچنین تقویت روحیه استفاده می شود. نمی توان به طور دقیق دانست که گیاهان کی برای اولین بار برای اهداف دارویی  استفاده شده اند ، اما قدمت کربنی نقاشی های غاری در لاسکو فرانسه نشان می دهد استفاده از آنها در زندگی روزمره تا 18000 سال قبل از میلاد مسیح می رسد.

اسنشیال اویل چیست

 

تاریخچه مصرف اسنشیال اویل

 یک اسنشیال اویل حاوی بیش از 100 ماده موثره گیاهی مختلف است که هر یک از آنها خاصیت درمانی خاصی را از خود نشان می دهند. به همین دلیل است که بسیاری از این روغن ها می توانند برای شرایط گسترده ای مورد استفاده قرار گیرند. در واقع ، تقریباً همه اسنشیال اویل ها دارای خواص ضد عفونی کننده هستند ، اما بسیاری از آنها همچنین دارای خواص ضد قارچی ، ضد ویروسی و ضد باکتری هستند. سایر مزایای اسنشیال اویل ها  از خاصیت آنتی اکسیدانی ، ضد میکروبی و ضد التهابی آنها حاصل می شود.

روش استخراج اسنشیال اویل ها

اصلی ترین روش استخراج اسنشیال اویل ها تقطیر با بخار آب میباشد.میزان اسانس در هرگیاه متفاوت است و بستگی به نوع گیاه و عوامل محیطی آن دارد.

اسنشیال اویل چیست

 

تقطیر با بخار اصلی ترین روش استخراج گیاهان است.

اسنشیال اویل ها از نظر کیفی و کمی از تنوع بسیار بالایی در ترکیبات خود برخوردار هستند. عوامل مختلفی سبب این تغییرات میشود و می توان آنها را به دو دسته تقسیم کرد:

عوامل ذاتی مربوط به گیاه و تعامل با محیط زیست (نوع خاک و آب و هوا و غیره) و بلوغ گیاه مورد نظر ، حتی در زمان برداشت در طول روز ،

عوامل بیرونی مربوط به روش استخراج و عوامل محیطی

اسنشیال اویل چیست: نحوه استفاده از اسنشیال اویل ها

اسنشیال اویل چیست

 

روش های استفاده از اسنشیال اویل ها

سه روش برای استفاده ازاسنشیال اویل ها وجود دارد:

1. از طریق استشمام. این روش در واقع همان روش رایحه درمانی یا آروماتراپی است و به شما کمک می کند عطر و بوی روغن را تجربه کنید. امروزه از آؤوماتراپی به صورت درمان مکمل برای بهبود بسیاری از بیماری های روحی و جسمی استفاده میشود

اسنشیال اویل چیست

 

استشمام اسنشیال اویل

انتشار در پخش کننده اسانس (دفیوزر)

یک قطره اسانس  را با یک قطره روغن گیاهی مخلوط کرده و به پد پنبه ای خود بمالید و استنشاق کنید

به صورت مستقیم و با فاصله از بینی خود استشمام کنید

بخور اسنشیال اویل ها بخصوص برای درمان بیماری های دستگاه تنفسی

2. روی پوست خود بصورت استفاده “موضعی” از روغنهای اساسی باعث می شود روغن به پوست جذب شود. برخی از راه های استفاده از اسنشیال اویل ها بر روی پوست شما عبارتند از:

ماساژ

اسنشیال اویل چیست

 

ماساژ یکی از کاربردهای استفاده از اسنشیال اویل ها

به مناطق مورد نظر اعمال کنید و به آن مالش دهید

به لوسیون ها شامپوها یا کرم های مرطوب کننده ها اضافه کنید

اسنشیال اویل چیست

دقت کنید که در این روش حتما اسنشیال اویل ها را با روغن های گیاهی رقیق کنید نحوه رقیق سازی اسنشیال اویل ها برای کودکان پوست های حساس و بزرگسالان متفاوت است

3. بلعیدن یا استفاده “داخلی” از اسنشیال اویل ها باعث می شود روغن به سراسر بدن شما منتقل شود. مطمئن شوید که اسنشیال اویل برای استفاده داخلی بی خطر است.

نکته مهم در مورد اسنشیال اویل ها این است که فقط باید با تجویز پزشک  خورده شوند و  به میزان مناسب رقیق شوند. از آنجا که  اسنشیال اویل ها محلول در چربی هستند ، مهم است که همزمان  رژیم غذایی چرب نیز بخورید.

اسنشیال اویل چیست: مزایای اسنشیال اویل ها

همانطور که پیش از این گفته شد اسنشال اویل ها دارای خواص درمانی بالایی هستند. به طور کلی از آنها برای بهبود:

1-استرس و نگرانی

2-سردرد و میگرن

3-خواب

همچنین کاهش التهاب

و خواص ضدمیکروبی ، آنتی بیوتیکی و آنتی اکسیدانی استفاده میکنند.

در اینجا مزایای برخی از اسنشیال اویل های محبوب را ذکر میکنیم:

اسنشیال اویل چیست

 

مزایای اسنشیال اویل ها

ریحان: اعتقاد بر این است که اسانس ریحان سرفه و احتقان را تسکین می دهد ، باعث افزایش خلق و خو ، بهبود هضم ، افزایش هوشیاری و تسکین دردهای عضلانی می شود.

ترنج: این روغن مرکبات برای رفع اضطراب استفاده می شود. ترنج همچنین می تواند کلسترول را کاهش دهد

کالاندولا: یا گل همیشه بهار ّ سبب بهبود بثورات ، زخم ها ، عفونت های قارچی و سایر تحریکات پوستی را تسکین دهد.

دانه هویج: این روغن در مواد آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد دارای خاصیت ضد باکتری و ضد التهاب است و به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی ضد پیری نیز می باشد.

چوب سدر: برای درمان ریزش مو استفاده می شود ، روغن سدر یا چوب درخت سرو  می تواند استرس را کاهش دهد و خواب را بهبود بخشد.همچنین سبب افزایش تمرکز و تقویت حافظه میشود.

دارچین: تحقیقات نشان می دهد که اسانس موجود در این ادویه محبوب باعث بهبود گردش خون ، تسکین استرس ، تسکین درد ، مقابله با عفونت ها و بهبود هضم شود.

سیترونلا: سیترونلا یک ماده دافع حشرات طبیعی است که استرس و خستگی را از بین ببرد.

میخک: از روغن میخک تند می توان برای درمان دندان درد و انواع دیگر درد ها استفاده کرد.

اوکالیپتوس: ماده موثره فعال موجود در، اکالیپتوس معمولاً برای درمان سرماخوردگی ، احتقان و سرفه استفاده می شود همچنین دارای خواص ضد باکتری است.

کندر: این اسانس به درمان خشکی پوست و کاهش چین و چروک ، لکه های پیری ، زخم ها و علائم کشش کمک کند. همچنین به عنوان یک عامل ضد سرطان در حال بررسی است

شمعدانی: به طور معمول در مراقبت از پوست استفاده می شود ، تحقیقات نشان می دهد این روغن گل دارای خواص ضد میکروبی است.

گریپ فروت: برای کاهش استرس ، تحریک گردش خون ، افزایش انرژی ، افزایش خلق و خو و بهبود هضم استفاده می شود.

اسانس: Helichrysum این روغن رایحه دارویی دارد و اغلب برای کاهش التهاب ، بهبود زخم ها و سوختگی ها ، تحریک هضم غذا ، تقویت سیستم ایمنی بدن و آرامش بدن و روان مورد استفاده قرار می گیرد.

یاس: یاس یک روغن گل با رایحه شیرین ، به عنوان یک تسکین دهنده استرس شناخته می شود که می تواند به درمان خشکی پوست و علائم پیری ، التهاب و پسوریازیس کمک کند.

اسطوخودوس: یکی از پرمصرف ترین روغنهای اسانسی است که برای آرامش بخشی و رفع بی خوابی است.

لیمو: گفته می شود این روغن مرکبات باعث تقویت روحیه و انرژی می شود ، اضطراب را برطرف می کند و  به کاهش وزن کمک می کند

علف لیمو: برای کاهش استرس و کمک به تقویت ایمنی بدن ، مطالعات نشان می دهد این روغن می تواند شوره سر و عفونت های قارچی را درمان کند و اضطراب ، سردرد و ناراحتی معده را تسکین دهد.

نرولی: این روغن اسانسی شیرین برای رفع اضطراب استفاده می شود و شار خون را کاهش می دهد

پرتقال: رایحه مرکبات می توانند باعث تقویت انرژی و بهبود خلق و خو شود. همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد می تواند اضطراب را کاهش داده و سبب شادابی روحیه شوند.

پاچولی: مشخص شده است که این رایحه ، بیشتر بصورت بخور ، باعث بهبود خواب می شود

نعناع فلفلی: این اسانس روغنی محبوب دارای خواص تسکین دهدنگی خنک کنندگی و مزایای فراوانی برای بهبود وضعیت پوست و موی شما است.

گل سرخ (گل محمدی): یکی از گرانترین روغنهای اسانسی ، این رایحه گل بسیار آرامش بخش و ضد افسردگی بوده و سبب افزایش میل جنسی و کاهش انقباضات قاعدگی میشود.

رزماری: اسانسرزماری تمرکز ذهنی را افزایش می دهد و برای پیشگیری از آلزایمر موثر است. همچنین فواید بسیاری برای رشد مجدد مو و کاهش ریزش مو دارد.

چوب صندل: این رایحه معطر خاکی برای تسکین اضطراب و بهبود خواب افزایش وضوح ذهنی افزایش میل جنسی و همچنین به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدانی خواص ضد پیری دارد.

درخت چای: این روغن با خاصیت معطر برای درمان عفونت های قارچی پوست و به عنوان ضد آکنه استفاده می شود.

یلانگ یلانگ: برای تسکین درد ، کاهش التهاب ، بهبود خلق و خو و تقویت میل جنسی استفاده می شود.

اسنشیال اویل چیست: استفاده های دیگر اسنشیال اویل

اسنشیال اویل ها بغیر  از آروماتراپی کاربردهای زیادی دارند.

1-بسیاری از مردم از آنها برای خوشبو کردن منازل خود استفاده می کنند.در صنعت نیز اسنشیال اویل ها کاربردهای فراوانی در عطرسازی دارند.

اسنشیال اویل چیست

 

استفاده از اسنشیال اویل ها در عطرسازی

2- از آنها به عنوان رایحه ای طبیعی در محصولات آرایشی دست ساز مانند کرم ها لوسیون ، شامپو و محصولات طبیعی با کیفیت استفاده می شود.

اسنشیال اویل چیست

اسنشیال اویل چیست

 

کاربرد اسنشیال اویل ها در محصولات آرایشی بهداشتی

3-ساخت داروها:اسنشیال اویل ها یا به صورت خالص و یا با یک سری خالص سازی ها و استخراج ماده موثره آن ها کاربرد دارند.

اسنشیال اویل چیست

 

کاربرد اسنشیال اویل ها در ساخت دارو

4-اسنشیال اویل ها می توانند جایگزینی ایمن و سازگار با محیط زیست برای مواد دفع کننده پشه ساخته دست بشر مانند  DEET ارائه دهند.

مطالعات نشان داده است که برخی از روغن ها مانند سیترونلا ممکن است حدود 2 ساعت انواع خاصی از پشه ها را دفع کند. همچنین ترکیب آن با وانیلین ممکن است تا 3 ساعت این مدت را افزایش یابد.

5-خواص اسنشال اویل ها نشان می دهد که برخی از آنها می توانند به صورت صنعتی برای افزایش ماندگاری مواد غذایی و محصولات آرایشی بهداشتی و به عنوان نگهدارنده استفاده می شوند.

6-شمع های آروماتیک:این شمع ها با پایه موم گیاهی و اسنشیال اویل ها ساخته میشوند و مضرات شمع های پارافینی را ندارند

اسنشیال اویل چیست

 

ساخت شمع های آروماتیک با استفاده از اسنشیال اویل ها

برای استفاده از اسنشیال اویل ها به صورت موضعی همواره از روغن حامل استفاده کنید!

اسنشیال اویل چیست

 

استفاده از روغن های حامل در اسنشیال اویل ها و رقیق سازی آنها

همیشه اسنشیال اویل ها را با یک روغن حامل با گرید درمانی مخلوط کنید. بهترین روغن حامل روغنی است که سبک بوده و قابلیت جذب بالایی داشته باشد مانند جوجوبا

رقیق سازی اسنیال اویل ها را بخوبی فراگیرید.

اسنشیال اویل چیست: حساسیت های پوستی

اسنشیال اویل ها  توانایی تشدید حساسیت پوست را دارند.

اسنشیال اویل چیست

 

حساسیت های پوستی نسبت به اسنشیال اویل ها

 از استفاده آنها در نزدیکی مناطق حساس مانند چشم ، گوش و دهان خودداری کنید.

آنها را روی پوست ملتهب یا تحریک شده قرار ندهید.

قبل از استفاده از هر نوع حامل یا اسنشیال اویل ، می توانید با انجام تست پچ ، مراقب حساسیت های پوستی باشید. برای انجام تست پچ ، مقدار کمی روغن رقیق شده را روی مچ دست یا زیر گوش خود قرار دهید. 24 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا تحریک یا قرمزی ایجاد شده است یا نه؟

برخی از اسانس های مرکبات می توانند پس از استفاده در معرض نور خورشید باعث حساسیت به نور شوند .

پس از استفاده بمدت 12 ساعت از در معرض آفتاب قرار گرفتن خودداری کنید.

همواره برای خرید اسنشیال اویل ها به تولیدکنندگان معتبر مراجعه کنید زیرا که بستر مناسبی برای تقلبات در این حوزه فراهم است.

اسنشیال اویل چیست: نکات زیر را برای انتخاب اسنشال اویل ها با کیفیت بالا در نظر داشته باشید:

خلوص: روغنی را پیدا کنید که فقط شامل ترکیبات آروماتیک گیاهی بوده و فاقد مواد افزودنی و یا روغن های مصنوعی باشند

کیفیت: اسنشیال اویل های اصل با فرآیند استخراج مناسب (معمولا تقطیر و کلد پرس)به دست آمده اند و  بدون مواد شیمیایی هستند.

برگه آنالیز:داشتن برگه آنالیز میتواند خیال شما را تا حدی درباره کیفیت و خلوص آن اسنشیال اویل راحت کند.

دوراه ساده برای تشخیص اسنشیال اویل اصل از اسانس های شیمیایی:

اسانس های شیمیایی در دو نوع محلول در آب و محلول در روغن می باشند در صورتیکه اسنشیال اویل ها(اسانس های طبیعی)تنها محلول  در روغن هستند بنابراین اگر اسانس در آب حل شد آن اسانس شیمیایی است.

اگر هر دو در روغن محلول بودند یک قطرهاسانس شیمیایی رو روی کاغذ بریزید بعد از مدتی لکه روغن بر جای میگذارد در صورتیکه در مورد اسانس طبیعی بدلیل فراریت بالا ان اتفاق نمیوفتد.

اسنشیال اویل چیست: آیا اسنشیال اویل ها برای همه افراد ایمن است؟

 

قدرت و خطرات احتمالی اسنشیال اویل ها مستلزم استفاده از آنها با احتیاط است.

افرادی که نباید از اسنشیال اویل ها بدون توصیه پزشک استفاده کنند عبارتند از:

افراد مسن بالای 65 سال

کودکان زیر 5 سال

زنان باردار یا شیرده همچنین برخی از اسنشیال اویل ها می توانند برای حیوانات خانگی خطرناک باشند

رفرنس خارجی


Essential oil chemistry Monica Zuzarte

سبد خرید
چند حرف اول محصول را تایپ کنید...