اسانس, اسانس ادکلن, اسانس خوراکی, اسانس عطر, اسنشیال اویل

اسانس گل محمدی

شاعران و عاشقان از دیرباز فضیلت های گل رز یا گل محمدی را ستوده اند، اما این گل چیزی بیش از مجموعه ای زیبا از گلبرگ های صورتی رنگ است.طبق تحقیقات، اسانس به دست آمده از گیاه محمدی دارای طیف گسترده ای از مزایای بالقوه است.به طوریکه به اسانس گل محمدی طلای معطر میگویند.ارزشمندی این اسانس هم به دلیل خواص سرشار آن و هم به دلیل پروسه سخت تولید آن است .برای تولید یک لیتر اسانس از این گل باید 4 تن از گلبرگ های گل محمدی را مصرف کرد.

در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به آنچه تا کنون در مورد توانایی‌های اسانس گل محمدی و نحوه استفاده از آن آموخته‌ایم، خواهیم داشت.

خواص اسانس گل محمدی

1-کاهش سطح استرس و اضطراب

اسانس گل محمدی به افزایش عزت نفس، اعتماد به نفس و قدرت ذهنی کمک می کند و در عین حال به طور موثر با اضطراب مبارزه می کند. این اثرات ضد اضطراب اسانس گل محمدی توسط یک مطالعه در سال 2004 که درمجله  Pharmacology Biochemistry and Behavior  منتشر شده است تأیید شده است.

مطالعه‌ای دیگر که در سال 2009 در دانشگاه Srinakharinwirot تایلند انجام شد، نشان می‌دهد که اسانس گل محمدی اثر آرام‌بخشی بر افراد مبتلا به استرس و افسردگی دارد. در این مطالعه اسانس گل محمدی به صورت موضعی روی افراد مورد استفاده قرار گرفت و به آنها ماسک های تنفسی داده شد تا تأثیر اسانس گل محمدی مستقل از هر گونه تحریک بویایی تجزیه و تحلیل شود. نتایج ،بهبود قابل توجهی را در میزان تنفس، اشباع اکسیژن خون و فشار خون سیستولیک نشان داد. در واقع، شرکت کنندگان در این آزمایش  نیز تایید کردند که احساس آرامش وحس بهتری داشتند.

تحقیقات دو دانشگاه داخلی نیز نشان می دهد که اسانس گل محمدی می تواند به کاهش سطح اضطراب در هنگام زایمان کمک کند.

2-پاکسازی،جوان کننده و مغذی پوست

اسانس گل محمدی می تواند به کنترل بافت پوست و بسیاری از بیماری های پوستی مرتبط با تمایز کراتینوسیت کمک کند. کراتینوسیت ها محافظانی هستند که پوست شما را در برابر گرما، اشعه ماوراء بنفش، از دست دادن آب، باکتری های بیماری زا و انگل ها محافظت می کنند. بیماری‌هایی مانند پسوریازیس و درماتیت آتوپیک زمانی اتفاق می‌افتند که یک تمایز توزیع در کراتینوسیت‌ها وجود دارد.

اسانس گل محمدی باعث می شود جای زخم و بعد از جای جوش، آکنه و آبله روی پوست به سرعت محو شود. همچنین سبب محو شدن علائم کشش، اسکارهای جراحی و ترک های چربی مرتبط با بارداری و زایمان می شود. بیشتر این امر به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی اسانس گل محمدی است که فرآیندهای بهبود پوست را تحریک می کند.

در طب قدیم ایرانی از روغن گل محمدی برای درمان زخم ها استفاده می کرد، زیرا خاصیت ضد عفونی دارد. شما می توانید اسانس گل محمدی را با رقیق کردن آن با روغن حامل به صورت موضعی استفاده کنید، اما حتما قبل از امتحان با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین اسانس گل محمدی یک لایه بردار مناسب برای پوست شما است و هیچ عارضه پوستی را برای شما ندارد .اما دقت داشته باشید اسانس باید رقیق شود و بعد بصورت موضعی استفاده شود این نکته برای تمام اسانس ها صادق است رقیق سازی اسانس ها برای استفاده موضعی ضروری است.

3-از بین بردن اسپاسم های تنفسی و عضلانی

اسانس گل محمدی به طور موثر اسپاسم های سیستم تنفسی و روده ها و همچنین اسپاسم های عضلانی اندام های مختلف را از بین می برد. همچنین به درمان تشنج، کشش عضلانی، گرفتگی عضلات ناشی از اسپاسم کمک می کند.

4-محافظت در برابر ویروس ها

محافظت در برابر ویروس ها یا واکسینه کردن خود در برابر همه آنها کار دشواری است زیرا برخی از آنها همچنان به جهش و فریب سیستم ایمنی ما ادامه می دهند. راه حل این امر استفاده از یک عامل ضد ویروسی است که به عنوان محافظ در برابر هر نوع ویروسی عمل می کند. اسانس گل محمدی یکی از این سپرها است و مطالعات نشان داده است که از بسیاری از انواع عفونت ها محافظت می کند.

5-افزایش میل جنسی

گل رز در زندگی رمانتیک شما ضروری است. عنصر اساسی اسانس گل محمدی است. بوی آن می تواند شما را برانگیزد و میل جنسی را تقویت می کند و در عین حال احساسات عاشقانه ای را که برای زندگی جنسی موفق ضروری هستند، افزایش می دهد. اسانس گل محمدی می تواند علائم اختلال عملکرد جنسی، اختلال نعوظ، سردی و بی علاقگی نسبت به فعالیت جنسی با همسرتان را کاهش دهد.

6-خواص آنتی باکتریایی، ضد قارچی

محققان دریافته اند که اسانس تقطیر شده از گل محمدی می تواند در برابر طیف وسیعی از میکروب هایی که باعث عفونت می شوند، موثر باشد. این شامل E. coli، و همچنین برخی از گونه‌های باکتری است که می‌تواند باعث عفونت استاف (استافیلوکوک) و گلودرد استرپتوکوکی شود.

بنابراین اسانس گل محمدی یک باکتری کش خوب است. می توان از آن در درمان حصبه، اسهال، وبا، مسمومیت غذایی و سایر بیماری هایی که توسط باکتری ایجاد می شود استفاده کرد. علاوه بر این، می تواند عفونت های باکتریایی داخلی مانند عفونت های روده بزرگ، معده، روده ها و مجاری ادراری و همچنین عفونت های خارجی روی پوست، گوش، چشم و زخم را درمان کند.

علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که اسانس گل محمدی در برابر کاندیدا آلبیکنس موثر است، که می تواند باعث عفونت قارچی در دهان، روده و واژن شود.

7- کاهش درد های قاعدگی و یائسگی

اسانس گل محمدی به تسکین ناراحتی معده مخصوصاً برای کسانی که از قاعدگی انسدادی و نامنظم رنج می برند کمک میکند. ماساژ با اسانس گل محمدی مخلوط با روغن حامل می تواند به کاهش گرفتگی عضلات، حالت تهوع و خستگی کمک کند و در عین حال درد مرتبط با قاعدگی و سندرم پس از یائسگی را کاهش دهد.

8-جلوگیری از خونریزی بیش از حد

این خاصیت اسانس گل محمدی می تواند برای افرادی که پس از جراحت یا جراحی دچار خونریزی (خونریزی، خارجی یا داخلی) می شوند بسیار مفید باشد. اسانس گل محمدی لخته شدن و انعقاد خون را تسریع می کند و خونریزی بیش از حد را متوقف می کند.

9-کاهش وزن و جلوگیری از سمیت

ملین با رایحه ای بهتر از اسانس گل محمدی نمی توان یافت .این اسانس می تواند به عنوان یک ملین بی ضرر و موثر با عطر خوش و بدون عوارض جانبی عمل کند. همچنین ممکن است بر عضلات روده و مقعد تأثیر بگذارد تا به پاکسازی روده ها کمک کند و به کاهش وزن و جلوگیری از سمیت بیش از حد در بدن کمک کند.همچنین از طریق مکانیسم دیگری سبب کاهش اشتها و چربی سوزی می شود.

10-دیگر مزایای اسانس گل محمدی

اسانس گل محمدی تولید هورمون را تنظیم کرده و به تعادل آنها کمک می کند. یکی از بهترین اسانس ها برای داشتن پوستی درخشان، شاداب و جوان است. رایحه این عطر شما را سرحال نگه می دارد و احساس شادی به شما میدهد. سبب کاهش بی خوابی می شود ،گردش خون را تقویت میکند، از قلب مراقبت می کند، فشار خون را کاهش می دهد و به درمان سردرد، آسم، کم آبی بدن، لوکوره و سایر عفونت ها کمک می کند.

چگونه از اسانس گل محمدی استفاده کنیم؟

اسانس گل محمدی یک ماده گران قیمت است و همچنین بسیار قوی است. بنابراین، هر زمان که قصد استفاده از آن را دارید – به صورت موضعی یا خوراکی، مطمئن شوید که آن را رقیق کنید. روغن هایی که به خوبی با آن ترکیب شوند عبارتند از روغن نارگیل، روغن جوجوبا، روغن بادام شیرین و روغن آرگان.

حمام: حدود 5 تا 7 قطره اسانس گل محمدی را به روغن حامل دلخواه خود اضافه کنید و سپس مخلوط را به حمام گرم خود اضافه کنید تا یک تجربه آرامش بخش داشته باشید.

خیساندن پا: 4 تا 5 قطره اسانس رقیق شده گل محمدی را به آب گرم اضافه کنید و پاهای خود را در آن به مدت چند دقیقه بگذارید.

تسکین اضطراب: اسانس گل محمدی را برای آرامش در دستگاه دیفیوزر بریزید یا می توانید مقداری اسانس رقیق شده گل محمدی را روی مچ دست، گردن و سینه خود بمالید.

کاربردهای اسانس گل محمدی

اسانس خوراکی گل محمدی در تولیدات بسیاری از صنایع غذایی همچون کیک،بستنی ،گلاب،آدامس،شیرینی استفاده میشود .همچنین یکی از پرکاربرد ترین مواد اولیه ها در تولید عطر و صنعت عطرسازی است.

انواع گل رز

دو نوع اصلی گل رز وجود دارد که در صنعت آرایشی و بهداشتی با ارزش هستند: Rosa damascena و Rosa centifolia. اسانس های هر دوی این گل رز فواید زیادی برای انسان دارند. با این حال، گل رز دمشقی گونه ارجح است زیرا آنها معطرترین گونه هستند.

ترکیبات فیتوشیمیایی اسانس گل محمدی

اسانس گل محمدی از صدها ترکیب مانند سیترونلول، سیترال، کارون، سیترونلیل استات، اوژنول، اتانول، فارنسول، استیرپوتن، متیل اوژنول، نرول، نونانول، نونانال، فنیل استالدئید، فنیل متیل ژریل استات، و فنیل متیل استاتو … تشکیل شده است.

خرید اسانس گل محمدی

می توانید اسانس گل محمدی را در فروشگاه های مواد غذایی طبیعی پیدا کنید یا به صورت آنلاین خریداری کنید.

همانطور که گفته شد دو اسانس رایج گل محمدی از گونه های R. damascena که محتوای اسانس بیشتری دارد و گونه های R. centifolia تقطیر می شوند. کارشناسان دانشگاه مینه‌سوتا توصیه می‌کنند که برچسب را برای نام لاتین گیاه و کشور مبدا بررسی کنید تا بتوانید ایده خوبی از منبع پیدا کنید.

به دنبال بطری های کهربایی تیره یا آبی تیره باشید، زیرا نور به اسانس های طبیعی یا اسنشیال اویل ها آسیب می رساند.

اگر اسانس گل محمدی را از فروشگاه می‌خرید و تستر در دسترس است، بررسی کنید که آیا اسانس با روغن گیاهی ترکیب شده است یا خیر. یک قطره کوچک را روی یک تکه کاغذ قرار دهید و به دنبال یک حلقه روغنی بگردید، که می تواند به این معنی باشد که روغن رقیق شده است.

آیا میتوانیم اسانس گل محمدی را در آب حل کرده و استفاده کنیم؟

خیر – اسانس ها در آب محلول نیستند. آنها را می توان با استفاده از روغن رقیق کرد، و اغلب اسانس های گران قیمت  مانند اسانس گل محمدی را خواهید یافت که به صورت رقیق شده در روغن جوجوبا فروخته می شوند تا آنها را مقرون به صرفه تر کند.

با این اوصاف، می توانید مواد پخش کننده (dispersants) یا حل کننده اسانس solubilizers بخرید که به شما امکان می دهد اسانس ها را در آب مخلوط کنید. همیشه قبل از اضافه کردن آب، ابتدا اسانس را با ماده پخش کننده مخلوط کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *