آموزش ساخت, صابون پایه, صابون دست ساز, مواد اولیه

آموزش ساخت صابون برای فروش

با آموزش ساخت صابون برای فروش کسب وکار خانگی داشته باشید

صابون دست ساز به راحتی در فروشگاه ها یافت نمی شود و اگرهم پیدا شود، بسیار گران است. اگر به فکر درست کردن صابون دست ساز در خانه با سلیقه خود هستید، این مقاله را تا آخر مطالعه کنید. ساخت صابون دست ساز هم بسیار آسان است و هم می تواند فوق العاده مقرون به صرفه باشد. آموزش ساخت صابون برای فروش حتی می تواند به یک تجارت خانگی جالب و پولساز برای شما تبدیل شود.

 

صابون چیست و چگونه ساخته می شود؟

ترکیب اصلی صابون که برای تهیه صابون پایه استفاده می شود و در همه صابون ها مشترک است، روغن های گیاهی (یا چربی حیوانی) و قلیا است.

هنگام آموزش ساخت صابون برای فروش شما با افزودن قلیایی به روغن، صابون تولید می شود و محصول جانبی به نام گلیسیرین تولید می شود. در صابون های صنعتی ممکن است گلیسیرین جدا شود اما در ساخت صابون گیاهی گلیسیرین جدا نمی شود. در واقع یکی از فواید صابون گیاهی وجود گلیسیرین در صابون است. گلیسیرین خاصیت پاک کنندگی دارد و برای پوست مفید می باشد. تا اینجا متوجه شدیم که ترکیب پایه در همه صابون ها رایج است و به صابون پایه معروف است.

 

طرز تهیه صابون خانگی

صابون ها را می توان با طیف گسترده ای از چربی ها و عطرها تهیه کرد. روغن نارگیل، کره کاکائو، روغن کرچک، روغن زیتون، کره انبه و روغن آووکادو همگی قابل استفاده هستند. استفاده از محصولات با کیفیت بسیار مهم می باشد و بهترین راه استفاده از مواد ارگانیک است. از دیگر لوازم مورد نیاز برای تهیه صابون دست ساز می توان به لیوان، کاسه، میکسر، ترازو دیجیتالی، قالب صابون به اشکال دلخواه، بطری های بزرگ، سرکه سفید و .. اشاره کرد. برای آموزش ساخت صابون برای فروش در خانه شما نیاز به این وسایل دارید، اما مهم است که ابزار جداگانه ای برای تهیه صابون داشته باشید.

با یادگیری دستورالعمل می توانید برخی موارد را مطابق سلیقه خود تغییر دهید. سعی کنید روغن های مناسب بدن و گیاهان خشک مانند اسطوخودوس و بابونه و همچنین ترکیبات رنگی مانند آب چغندر و زردچوبه و در نهایت بافت هایی مانند قهوه، بلغور جو دوسر و نمک دریا را به صابون های خود اضافه کنید که همه اینها  برای سلامت پوست شما مفید هستند.

برای آموزش ساخت صابون برای فروش، دو روش وجود دارد، روش سرد و گرم. تفاوت آنها در استفاده از گرما است. در روش گرم باید ظرف چند روز از صابون استفاده کرد، اما در روش سرد، صابون می تواند ماندگاری زیادی داشته باشد.

 

مواد مورد نیاز:

  • 700 گرم روغن زیتون یا نارگیل
  • 1 کیلوگرم روغن جامد شیرینی پزی
  •   350 گرم هیدروکسید سدیم یا آب قلیایی
  •   900 گرم آب مقطر
  •  100 گرم اسانس مورد علاقه شما مانند نعناع، لیمو، گل رز یا اسطوخودوس
  • عینک محافظ
  • دستکش لاستیکی
  • پیشبند
  • ترازو برای توزین مواد
  • کتری بزرگ فولادی ضد زنگ یا کتری لعابی
  • پارچ شیشه ای یا پلاستیکی با دهانه گشاد برای نگهداری آب و هیدروکسید سدیم
  • لیوان اندازه گیری پلاستیکی یا شیشه ای
  • قاشق پلاستیکی یا چوبی
  • میکسر برقی (اختیاری)
  • دو دماسنج شیشه ای
  • قالب های پلاستیکی یا جعبه های پلاستیکی کفش
  • کاغذ پوستی
  • تعدادی حوله

 

بخش اول: آموزش ساخت صابون برای فروش با فرآیند سرد

خرید مواد اولیه: برای تهیه صابون فرآیند سرد از روغن، آب قلیایی و آب استفاده می شود. هنگامی که این مواد در دمای مناسب با هم ترکیب شوند، در فرآیندی به نام صابون سازی، صابون سخت ایجاد می کنند. برای خرید مواد تشکیل دهنده لیست شده به فروشگاه صنایع دستی یا خواربار فروشی محلی زندگی خود بروید.

نحوه کار و استفاده صحیح از آب قلیایی در این روش: قبل از شروع آموزش ساخت صابون برای فروش، هشدارهای ایمنی همراه با هیدروکسید سدیم را بخوانید. هنگام کار با هیدروکسید سدیم و صابون خام قبل از عمل آوری موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • هیدروکسید سدیم هرگز نباید با پوست شما تماس پیدا کند، زیرا باعث سوختگی شما می شود.
  • هنگام استفاده از هیدروکسید سدیم و صابون خام از عینک ایمنی و دستکش استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از استنشاق بخار هیدروکسید سدیم، در فضای باز یا در یک مکان با تهویه مناسب کار کنید.

  1. 350 گرم هیدروکسید سدیم را اندازه بگیرید. در آموزش ساخت صابون برای فروش، حتما اطمینان حاصل کنید که همه مواد شما دقیقاً همانطور که ذکر شده است اندازه گیری می شود. به خصوص که مقدار آنها زیاد نیست. از یک ترازو برای اطمینان از اندازه گیری های صحیح و یک فنجان برای اندازه گیری مقدار هیدروکسید سدیم استفاده کنید.
  2. 900 گرم آب با دمای 25 درجه سانتیگراد را اندازه بگیرید. برای اطمینان از اندازه گیری دقیق، از یک ترازو استفاده کنید و آب را در یک ظرف بزرگ و غیر آلومینیومی مانند یک قابلمه استیل یا یک کاسه شیشه ای بریزید.
  3. هیدروکسید سدیم را به آب اضافه کنید. یک کاسه آب زیر هود اجاق گاز قرار دهید یا مطمئن شوید که پنجره ها باز هستند و اتاق به خوبی تهویه می شود. هیدروکسید سدیم را به آرامی به آب اضافه کنید و به آرامی با قاشق هم بزنید تا هیدروکسید سدیم کاملا حل شود. (توجه: حتما به آب هیدروکسید سدیم به آرامی اضافه کنید، اگر به صورت عکس عمل کنید و به هیدروکسید سدیم، آب اضافه کنید باعث انفجار می شود.)
  4. روغن ها را اندازه بگیرید. برای اندازه گیری 700 گرم روغن نارگیل، 1 کیلوگرم روغن جامد قنادی و 700 گرم روغن زیتون از ترازو مورد نظر استفاده کنید.
  5.     روغن ها را با هم ترکیب کنید. یک قابلمه بزرگ از جنس استیل را روی اجاق گاز قرار دهید و روی حرارت متوسط رو به پایین قرار دهید. در آموزش ساخت صابون برای فروش هنگام مخلوط روغن ها، ابتدا روغن نارگیل و روغن جامد قنادی را اضافه کنید و مدام هم بزنید تا آب شود. سپس روغن زیتون را اضافه کنید و هم بزنید تا همه روغن ها کاملا ذوب و ترکیب شوند در ادامه، قابلمه را از روی حرارت بردارید.
  6. اندازه گیری دمای هیدروکسید سدیم و روغن ها. از دماسنج های مختلف برای هیدروکسید سدیم و روغن ها استفاده کنید و دمای آنها را تا زمانی که هیدروکسید سدیم به 95 تا 98 درجه فارنهایت (35 تا 36 درجه سانتیگراد) برسد نگه دارید.
  7. به روغن، هیدروکسید سدیم اضافه کنید. بعد از هم دما شدن این دو ماده هیدروکسید سدیم را به روغن اضافه کنید.
  8.    100 گرم اسانس اضافه کنید. برخی از عطرها و اسانس ها (مثلاً دارچین) باعث می شوند صابون سریع ببندد، بنابراین به محض افزودن اسانس صابون را در قالب ها بریزید.

 

صابون را به قالب ها اضافه کنید

1- صابون را داخل قالب بریزید. اگر از جعبه کفش یا قالب چوبی استفاده می کنید، حتما آن را با کاغذ روغنی بپوشانید. با استفاده از یک کاردک پلاستیکی قسمت های آخر صابون را از قابلمه جدا کنید تا در قالب ها بریزید.

مراقب باشید در این مرحله آموزش ساخت صابون برای فروش، همچنان از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید زیرا صابون خام تحریک کننده است و می تواند پوست را بسوزاند.

قالب را با احتیاط در ارتفاع 3-6 سانتی متری بالای میز نگه دارید و رها کنید. این کار را چندین بار انجام دهید تا حباب های هوا در صابون خالی شوند.

2- قالب را بپوشانید. اگر از قالب صابون استفاده می کنید، قبل از اضافه کردن حوله، یک تکه مقوا را روی درب آن قرار دهید.

صابون را به مدت 24 ساعت دور از جریان هوا  نگه دارید.

3- صابون را چک کنید. پوشش صابون را بردارید و بگذارید 12 ساعت دیگر بماند، سپس نتیجه را بررسی کنید.

اگر به دقت اندازه‌گیری کرده باشید و دستورالعمل‌ها آموزش ساخت صابون برای فروش را دنبال کنید، ممکن است یک لایه سبک از یک ماده سفید روی صابون وجود داشته باشد. این ماده اساساً بی ضرر است و می توان آن را با لبه کاردک فلزی جدا کرد.

اگر لایه چربی ضخیم روی صابون باشد، نمی توان از آن استفاده کرد، زیرا مواد از یکدیگر جدا شده اند. این زمانی اتفاق می‌افتد که اندازه‌گیری‌های شما دقیق نباشد، مواد را به اندازه کافی هم نزنید، یا زمانی که هیدروکسید سدیم و روغن‌ها با هم مخلوط می‌شوند، اختلاف دمای زیادی وجود دارد.

اگر صابون اصلا به هم نچسبد یا توده های سفید یا شفافی در آن دیده شود یعنی اسیدی بوده و قابل استفاده نیست. این به دلیل اختلال در فرآیند پردازش صابون رخ می دهد.

 

آموزش ساخت صابون برای فروش

فرآوری صابون

  1. قالب صابون را باز کنید. جعبه یا قالب را از صابون بردارید و بگذارید صابون روی یک حوله یا سطح تمیز قرار گیرد. در آموزش ساخت صابون برای فروش شما می توانید از قالب هایی با طرح های متنوع استفاده کنید.
  2. صابون را به قطعات کوچک برش دهید. می توانید از یک چاقوی تیز، یک سیم بلند دو سر یا یک قرقره پلاستیکی محکم یا نخ ماهیگیری استفاده کنید.
  3. بگذارید صابون خشک شود. صابون را روی کاغذ روغنی روی سطح صاف یا قفسه خشک کن به مدت دو هفته قرار دهید تا فرآیند صابون سازی کامل شود و صابون کاملا خشک شود. بعد از دو هفته صابون را زیر و رو کنید تا طرف دیگر آن نیز خشک شود.
  4. اجازه دهید صابون حداقل یک ماه هوا بخورد.

نکات مهم:

در هنگام آموزش ساخت صابون برای فروش از اضافه کردن عطرهای دارای الکل به صابون، خودداری کنید. این ماده واکنش شیمیایی بین هیدروکسید سدیم و چربی ها را تغییر می دهد و باعث خراب شدن صابون شما می شود. در عوض، می توانید از روغن های ضروری یا عطرهایی استفاده کنید که به طور خاص برای استفاده در صابون ها ساخته شده اند. کمی اسانس یا عطر ماندگاری زیادی دارد. ممکن است فقط به یک قاشق چایخوری از آنها نیاز داشته باشید.

دما هنگام مخلوط کردن روغن ها با هیدروکسید سدیم بسیار مهم است. اگر خیلی گرم باشند جدا می شوند. اگر خیلی سرد باشند تبدیل به صابون نمی شوند.

هیدروکسید سدیم را می‌توان در بخش لوازم ساختمانی در اکثر فروشگاه‌ها به‌صورت آنلاین خریداری کرد. اطمینان حاصل کنید که بسته بندی 100٪ هیدروکسید سدیم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *