مطالب دیگر

آروماتراپی ( رایحه درمانی ) با اسنشیال اویل چیست؟

آروماتراپی با اسنشیال اویل

هزاران سال است که رایحه درمانی (Aromatherapy)وجود دارد و تمدن های باستان از عصاره ها و روغن های گیاهی برای اهداف آرایشی و دارویی استفاده می کردند. با این حال تنها در سال 1937 بود که اصطلاح “آروماتراپی” توسط شیمی دان فرانسوی ، رنه موریس ابداع شد. وی پس از سوزاندن دست خود ، روغن اسطوخودوس را مالید و دریافت که احساس سوزش از بین می رود. وی سپس به نوشتن کتابی با موضوع استفاده از روغنهای اسانسی(اسنشیال اویل ها)برای درمان بیماری ها پرداخت.

آروماتراپی با اسنشیال اویل
تاریخچه رایحه درمانی به هزاران سال قبل برمیگردد

امروزه از رایحه درمانی به صورت متداول به عنوان درمان مکمل استفاده می شود که در آن از مواد طبیعی و روغن های گیاهی برای کمک به بهبود سلامت روحی و جسمی استفاده می شود. از یک درمان مکمل غالباً در کنار درمان دارویی معمولی استفاده می شود تا به شما در کاهش استرس و ایجاد آرامش کمک کند.

رایحه درمانی چیست؟

رایحه درمانی به استفاده از روغنهای اسانسی و عصاره های گیاهی به صورت مکمل اشاره دارد. همانطور که از نام آن پیداست ، روغنهای اسانسی یا اسنشیال اویل ها از متابولیت های معطر درون گیاهان استخراج می شوند. آنها ممکن است از برگها ، گلها ، ریشه ها ، دانه ها و غیره استخراج شوند. صدها روغن اسنشیال اویل مختلف وجود دارد که همه آنها به روش های مختلف کار می کنند و فواید بی نظیری دارند.رایحه درمانی نه تنها به عنوان یک درمان مکمل استفاده می شود ، بلکه معمولاً برای بهبود خلق و خو و سلامتی کلی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

رایحه درمانی چگونه کار می کند؟

تصور می شود که رایحه درمانی 2 روش اصلی دارد. از طریق استنشاق و از طریق جذب پوستی

رایحه درمانی با تحریک گیرنده های بویایی در بینی کار می کند ، سپس پیام ها را از طریق سیستم عصبی به سیستم لیمبیک – بخشی از مغز که احساسات را کنترل می کند – ارسال می کند.ثابت شده است که بسیاری از اسنشیال اویل ها در صورت استفاده طبق دستور ، بی خطر هستند. با این حال برخی از آنها دارای عوارض جانبی هستند .

استنشاق: وقتی روغن ها در هوا تبخیر می شوند می توانند استنشاق شوند برخی افراد این کار را با استفاده از پخش کننده ، اسپری یا ریختن اسنشیال اویل هادر آب داغ انتخاب می کنند. نه تنها بوی مطبوعی دارند ، بلکه در صورت استنشاق ، مولکول ها می توانند به مناطق دیگر بدن نیز برسند. استنشاق اسنشیال اویل ها فقط در صورت تبخیر در هوا انجام می شود. آنها هرگز نباید بلعیده شوند زیرا این امر باعث آسیب به کبد و کلیه ها می شود.

جذب پوست:سایر روغن ها را می توان به صورت موضعی روی پوست قرار داد و جذب بدن کرد. روغنهای ضروری هرگز نباید مستقیماً روی پوست قرار بگیرند. ابتدا باید با یک روغن حامل مانند روغن بادام یا زیتون رقیق شوند. روغن ها همچنین می توانند با لوسیون و کرم برای استفاده موضعی تزریق شوند. مناطقی که غدد عرق و فولیکول های مو در آنها بیشتر است ممکن است باعث جذب بهتر پوست شوند

آروماتراپی با اسنشیال اویل: مزایای رایحه درمانی چیست؟

آروماتراپی با اسنشیال اویل

در حالی که رایحه درمانی نمی تواند شرایط پزشکی را درمان کند ، نشان داده شده است که برخی از روغاسنشیال اویل ها به تسکین التهاب پوست و علائم استرس روزانه کمک می کنند

افزایش آرامش ، روحیه و سلامتی

کاهش استرس روزانه و بهبود کیفیت خواب

هنگامی که با ماساژ ترکیب می شود ، می توانید درد را کنترل یا کاهش دهید

در صورت ترکیب با ماساژ ، درد مفاصل را تسکین دهید

کاهش التهاب در صورت استفاده در محصولات مراقبت از پوست

همچنین رایحه درمانی توانایی بهبود درمان بسیاری از بیماری ها را دارد ، از جمله:

آسم

بیخوابی

خستگی

التهاب

نوروپاتی محیطی

مسائل مربوط به قاعدگی

آلوپسی

سرطان

اختلال در نعوظ

آرتروز

یائسگی

با این حال ، موارد بالا به روغن مورد استفاده بستگی خواهد داشت. در حالی که شواهد علمی برای اثبات این ادعاها محدود است ، رایحه درمانی به طور گسترده ای برای کمک به آرامش و آرامش افراد از عوامل استرس زای روزمره مورد استفاده قرار گرفته است.

روغن های رایحه درمانی و اسنشیال اویل ها:

آروماتراپی با اسنشیال اویل

صدها اسنشیال اویل مختلف در رایحه درمانی استفاده می شود. هر روغن کاربردها و فواید منحصر به فرد خود را دارد. به عنوان یک ماده شیمیایی ، روغن ها بسته به ترکیب آنها واکنش متفاوتی نشان می دهند ، بنابراین شما همیشه باید دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید و قبل از استفاده از یک محصول ،  برگه دستورالعمل آن محصول را بخوانید و در صورت نگرانی قبل از استفاده ، این محصول را با پزشک عمومی خود مشورت کنید.

آروماتراپی با اسنشیال اویل
اسنشیال اویل ها در رایحه درمانی

برخی از رایج ترین اسنشیال اویل ها مورد استفاده در رایحه درمانی عبارتند از:

زنجبیل – ناراحتی و دردها را تسکین می دهد و به کاهش التهاب کمک می کند. اغلب در هنگام ماساژ یا فیزیوتراپی برای تسکین درد مفاصل استفاده می شود.

بابونه -دارای خواص تسکین دهنده ای است که اغلب در درمان بیماری های پوستی استفاده می شود. همچنین تصور می شود که دارای خواص آرامش بخشی است که می تواند به کاهش استرس روزانه کمک کند.

روغن یاس – ماده ای با بوی شیرین که از گلهای گیاه یاس درست می شود. اغلب اعتقاد بر این است که دارای خواص ضد التهابی است و آن را به عنصری تبدیل می کند که گاهی در محصولات عمومی مراقبت از پوست استفاده می شود.

روغن اسطوخودوس- دارای خواص ضد عفونی کننده است. همچنین به دلیل داشتن رایحه و رایحه های دلپذیر به آرامش کمک می کند.

لیمو – از لیمو با رایحه ای دلپذیر و مرکبات ، اغلب در محصولات و عطرهای مخصوص مراقبت از پوست استفاده می شود تا شما را بیدار کند و شما را برای روز آینده آماده کند.

روغن درخت چای – دارای خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کننده است ، از درخت چای معمولاً در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود تا با تسکین علائم در درمان آکنه کمک کند. روغن درخت چای هرگز نباید بلعیده شود زیرا سمی است.

گل سرخ – روغن گل سرخ اغلب در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود ، طراحی شده برای تأثیر تسکین دهنده بر روی پوست.

نرولی-  به کاهش علائم درد و التهاب و همچنین خواص ضد میکروبی کمک می کند که آن را برای استفاده در محصولات مراقبت از پوست مانند لوسیون های بدن ایده آل می کند.

پچولی – علائم بیماری های پوستی مانند درماتیت را بهبود بخشد ، همچنین به تسکین علائم سرماخوردگی کمک می کند و باعث آرامش می شود.

آروماتراپی با اسنشیال اویل: رایحه درمانی بالینی

آروماتراپی با اسنشیال اویل
رایحه درمانی بالینی

رایحه درمانی یک درمان مکمل با رشد فزاینده در سراسر جهان است.بر طبق سازمان ملی داروهای مکمل و یکپارچه بهداشت National Center for Complementary and Integrative Health (NCCIH) ، آمریکایی ها سالانه بیش از 30.2 میلیارد دلار برای این روش درمانی هزینه می کنند. پیش بینی می شود که بازار جهانی تا سال 2050 با هزینه 5 تریلیون دلار رشد کند.با این حال دستورالعمل های سازمان غذا و دارو (FDA) ایالات متحده ، روغنهای اساسی را برای آروماتراپی به عنوان مواد آرایشی بهداشتی طبقه بندی می کنند ، زیرا آنها دارویی برای درمان یا پیشگیری از بیماری نیستند .

خطرات آروماتراپی با اسنشیال اویل

در حالی که اکثر اسنشیال اویل ها برای استفاده بی خطر هستند ، اگر در حال حاضر از دارو استفاده می کنید ، مهم است که با پزشک عمومی یا داروساز صحبت کنید. روغنهای اساسی توانایی تعامل با داروهای خاص را دارند و می توانند باعث بی اثر شدن آنها شوند. علاوه بر این ، در صورت تجویز داروی معمولی توسط پزشک ، از آروماتراپی به تنهایی استفاده نمی شود. شواهد علمی برای اثربخشی آن فاقد است و بنابراین باید فقط به عنوان یک درمان مکمل استفاده شود.

روغنهای اساسی به خصوص برای افرادی که شرایط خاصی دارند ممکن است ناامن باشد ، بنابراین در صورت داشتن موارد زیر نباید بدون مشورت با پزشک عمومی از آنها استفاده کنید:

تب یونجه

آسم

صرع

فشار خون بالا

اگزما

پسوریازیس

یا باردار هستید

تحریک پوست:علاوه بر این ، استفاده از روغنهای اساسی به طور مستقیم بر روی پوست بدون رقیق کردن آنها می تواند باعث تحریک و یا ایجاد بثورات شود. اگر روغنهای اساسی بلعیده شوند ، می توانند به اندام های داخلی شما آسیب برسانند. همچنین می توانید به طور بالقوه نسبت به روغنهای اساسی واکنش آلرژیک داشته باشید که منجر به حمله آسم ، سردرد و حالت تهوع شود.

اگر در اثر استفاده از اسنشیال اویل ها عوارض جانبی ایجاد شد ، فوراً استفاده را متوقف کرده و به پزشک عمومی مراجعه کنید.

آروماتراپی با اسنشیال اویل: توجه در هنگام استفاده از اسنشیال اویل ها

آروماتراپی با اسنشیال اویل
تست پچ

هنگام استفاده از روغن به صورت موضعی بر روی پوست خود ، حتماً قبل از موعد از تست پچ استفاده کنید تا مطمئن شوید حساسیت ندارید و از آنها در اطراف چشم استفاده نکنید.

آزمایش پچ شامل قرار دادن مقدار کمی از روغن اساسی رقیق شده روی پوست شما است ، مثلاً بازو. قبل از استفاده در قسمت وسیع تری از پوست ، 24 ساعت صبر کنید تا واکنش آلرژیک بررسی شود

منابع

Clinical Aromatherapy By Ashley J. Farrar 2020

www.weldricks.co.uk

www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *