اسنشیال اویل, محصولات گیاهی

اسنشیال اویل های آرامش بخش

اسنشیال اویل های آرامش بخش

استرس زندگی در شهرها و ماشینی شدن زندگی بشر فشار مضاعفی رو به ما انسان ها وارد میکند.باید راهکاری برای کاهش اضطراب و افزایش آرامش از دل طبیعت وجود داشته باشد.یکی از این راهکارها استفاده از اسنشیال اویل های آرامش بخش در زندگی روزمره است.

اسنشیال اویل های آرامش بخش

برخی از اسنشیال اویل ها علاوه بر استفاده به عنوان رایحه برای انواع محصولات مصرفی و دست ساز طبیعی ، ممکن است برای کاربردهای سلامتی نیز مورد استفاده قرار گیرند. وقتی از اسنشیال اویل ها برای ارتقا سلامتی استفاده می شود ، از آن به عنوان رایحه درمانی  یا آروماتراپی یاد می شود.

برخی از کاربردهای احتمالی اسنشیال اویل ها در آروماتراپی شامل مواردی مانند کنترل درد ، کمک به هضم غذا و کاهش استرس و اضطراب است.اگر میخواهید کاربردهای دیگر آروماتراپی را بدانید مقاله آروماتراپی چیست را بخوانید

اما در این مقاله 12 اسنشیال اویل  را که در کاهش علائم اضطراب کمک کننده هستند بررسی می کنیم. همچنین

مزایای بالقوه آنها برای کاهش اضطراب و سایر شرایط

چگونه می توان اسنشیال اویل ها را اعمال کرد

مواردی که باید قبل از استفاده بخاطر بسپارید

را ذکر میکنیم.

1-اسنشیال اویل های آرامش بخش : اسنشیال اویل اسطخدوس

اسنشیال اویل اسطوخودوس یکی از محبوب ترین اسانس های رایحه درمانی است. این اسانس رایحه ای شیرین از گل با نت پایانی چوبی یا گیاهی دارد.

از اسنشیال اویل  اسطوخودوس می توان برای کاهش  اضطراب استفاده کرد. این ماده همچنین دارای اثر آرام بخشی است و به مشکلات خواب کمک کند ، اگر احساس استرس یا اضطراب شما را در شب بیدار نگه دار اسنشیال اویل اسطخدوس از بهترین اسانس ها برای این منظور است.

طبق تحقیقات سال 2012 ، تصور می شود رایحه درمانی اسطوخودوس با تأثیر بر سیستم لیمبیک ، بخشی از مغز که احساسات را کنترل می کند ، اضطراب را کاهش میدهد.

در یک بررسی در سال 2019 ،از 71 مطالعه استفاده شده است که ازاسنشیال اویل اسطوخودوس برای کاهش اضطراب استفاده می کردند. این مطالعه نشان داد که استنشاق اسطوخودوس می تواند میزان اضطراب را که با استفاده از مقیاس معتبر بالینی اندازه گیری می شود ، به طور قابل توجهی کاهش دهد. همچنین مشخص شد ماساژ با اسنشیال اویل  اسطوخودوس به کاهش سطح اضطراب کمک می کند.

روش استفاده: با ترکیب چندین قطره روغن اسطوخودوس با یک قاشق چایخوری روغن حامل مانند روغن بادام یا روغن جوجوبا یا یک ژل حمام بدون بو ، از یک حمام آرام اسطوخودوس لذت ببرید. مخلوط را درست قبل از ورود در آب گرم حمام هم بزنید.

بهترین مورد استفاده : علاوه بر کمک به کاهش اضطراب ، می توانید از اسنشیال اویل  اسطوخودوس برای بسیاری موارد دیگر نیز استفاده کنید. می توانید از آن به  عنوان بخشی از رژیم مراقبت از پوست برای کمک به بیماریهایی مانند اگزما ، آکنه و سوختگی بهره ببرید. همچنین  به کاهش درد عضلانی و سردرد کمک کند.

2-اسنشیال اویل یاس

اسنشیال اویل  یاس دارای رایحه گلی بسیار خوش بویی است و اغلب در عطرها و سایر محصولات آرایشی استفاده می شود. همچنین ممکن است یاس را به عنوان پایه ای برای انواع مختلف چای استفاده کنید. طبق مطالعه ای که در سال 2013 انجام شد ، استنشاق اسنشیال اویل یاس می تواند باعث ایجاد احساس خوب و عاشقانه شود و میل جنسی را افزایش دهد.

تصور بر این است که برخلاف برخی از اسنشیال اویل های دیگر که برای اضطراب استفاده می شوند ،یاس باعث آرامش سیستم عصبی بدون ایجاد خواب آلودگی می شود. در واقع ، می تواند در برخی افراد اثر محرک داشته باشد.

یک مطالعه معتبر در سال 2017 اثرات اسنشیال اویل یاس بر روی موش ها را بررسی کرد. این مطالعه نشان داد که دوزهای کمتر یاس به طور قابل توجهی اضطراب را کاهش می دهد.

روش استفاده: می توانید اسنشیال اویل یاس را مستقیماً از بطری ، با افزودن چند قطره به دستمال و استنشاق ، و یا ریختن چند قطره در روبالشت خود هنگام خواب استنشاق کنید. همچنین می توانید بوی رایحه را از طریق پخش کننده (دیفیوژر)در اتاق پخش کنید.

بهترین مورد استفاده : از یاس می توان برای تنظیم خلق و خوی شما و رفع افسردگی استفاده کرد.

3-اسنشیال اویل های آرامش بخش : اسنشیال اویل برگاموت

اسنشیال اویل برگاموت از پوست میوه گرفته شده و رایحه ای مرکباتی دارد. این اسانس رایحه محبوب در عطرها است همچنین گیاهی است که در چای ارل گری استفاده می شود.

اسانشیال اویل برگاموت می تواند اثر آرام بخشی داشته باشد و به کاهش اضطراب کمک کند. طبق مطالعه  ای که در سال 2015 انجام گرفت، و بر روی حیوانات و انسان انجام شد شان داده است که ترنج به رفع اضطراب و بهبود خلق و خو کمک می کند.

یک مطالعه کوچک دیگر در سال 2017 اثرات استنشاق اسانشیال اویل برگاموت را در زنان در اتاق انتظار یک مرکز درمان بهداشت روان بررسی کرد. محققان دریافتند که 15 دقیقه قرار گرفتن در معرض اسنشیال اویل برگاموت باعث افزایش احساسات مثبت می شود.

در صورت استفاده موضعی ،اسنشیال اویل برگاموت حساسیت به آفتاب را افزایش دهد ، که می تواند خطر ابتلا به آفتاب سوختگی شدید را افزایش دهد. به همین دلیل ، اگر قصد بیرون رفتن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید را دارید ، از اسنشیال اویل برگاموت استفاده نکنید.

روش استفاده: چند قطره اسنشیال اویل برگاموت را روی پد پنبه یا دستمال قرار دهید. برای تسکین اضطراب دو تا سه بار استشمام کنید.

بهترین مورد استفاده : علاوه بر کمک به تسکین احساس اضطراب ، اسنشیال اویل برگاموت می تواند به کاهش درد و التهاب یا کاهش کلسترول کمک کند. همچنین دارای خواص ضد میکروبی است.

4-اسنشیال اویل بابونه

اسنشیال اویل بابونه به دلیل خاصیت آرامش بخشی و رایحه دلپذیر بسیار مشهور است. در حقیقت ، شما ممکن است اغلب آن را به عنوان اسانسی در دمنوش های گیاهی مشاهده کنید که هدف آنها تقویت خواب آرام است.

تحقیقات زیادی در مورد اسنشیال اویل بابونه برای اضطراب وجود ندارد.اما در  یک مطالعه معتبر در سال 2017 با استفاده از مکمل های بابونه برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب عمومی (GAD) بررسی شد.

محققان دریافتند که مکمل بابونه علائم GAD خفیف تا متوسط را کاهش می دهد. با این حال ، میزان عود علائم اضطراب را کاهش نمی دهد.

روش استفاده: اسنشیال اویل بابونه رقیق شده را به پوست خود ماساژ دهید یا آن را به یک حمام گرم اضافه کنید. لازم به ذکر است که اسنشیال اویل بابونه قوی است و مقدار کمی از آن می تواند کمک زیادی کند.

بهترین مورد استفاده : اسنشیال اویل بابونه همچنین می تواند برای کمک به ناراحتی های گوارشی ، بهبود زخم ها ، و تسکین درد و التهاب استفاده شود.

5-اسنشیال اویل های آرامش بخش : اسنشیال اویل گل رز

اسنشیال اویل گل رز از گلبرگهای گل رز استخراج می شود. گلهای رز دارای رایحه ای شیرین و گلی جذاب برای آرامش بخشیدن به حواس هستند.

یک مطالعه کوچک در سال 2011 اثرات ماساژ با ترکیبی از اسنشیال اویل هایی از جمله گل رز بر درد و اضطراب قاعدگی را بررسی کرد. این مطالعه نشان داد که خود ماساژ رایحه درمانی شکم با مخلوط اسانس با کاهش سطح درد و اضطراب همراه است.

همچنین مطالعه ای در سال 2014 استفاده از حمام رایحه درمانی را در زنان باردار در هنگام زایمان بررسی کرد. زنانی که از حمام زایمان از آروماتراپی استفاده می کردند ، میزان اضطراب کمتری نسبت به زنانی که از حمام حاوی آب گرم استفاده می کردند ، گزارش کردند.

روش استفاده: پاها را در حوضچه ای پر از آب گرم و چند قطره اسنشیال اویل گل رز رقیق کنید. همچنین می توانید اسنشیال اویل گل رز را به مرطوب کننده دلخواه یا کره بدن مورد علاقه خود اضافه کرده و به پوست ماساژ دهید.

بهترین مورد استفاده : اسنشیال اویل گل رز به بهبود خلق و خو و یا تسکین علائم PMS مانند گرفتگی های قاعدگی کمک می کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی است و به ترمیم زخم کمک کند.

6-اسنشیال اویل وتیور

وتیور ممکن است کمتر از سایر اسنشیال اویل ها شناخته شود ، اما  کارآیی کمتری ندارد. اسنشیال اویل وتیور از گیاه وتیور علفی بومی هندوستان تهیه می شود. رایحه ای شیرین و خاکی دارد.

اسنشیال اویل وتیور می تواند به آرامش سیستم عصبی و خواب کمک کند. به همین ترتیب ، به کاهش احساس استرس یا اضطراب نیز کمک می کند.

مانند سایر اسنشیال اویل هایی که در مورد آنها بحث کردیم ، تحقیقات در مورد ویروس و اضطراب در انسان در حال حاضر محدود است. با این حال ، مطالعاتی روی حیوانات انجام شده است که نشان می دهد این ماده می تواند به کاهش اضطراب کمک کند.

طبق یک مطالعه در سال 2015 که بر روی روی موش ها انجام شد، اسنشیال اویل وتیور در آروماتراپی برای آرامش مورد آزمایش قرار گرفت. این مطالعه نشان داد وتیور توانایی ضد اضطرابی مشابه داروی دیازپام دارد.

روش استفاده: از ماساژ آرامش بخش با اسنشیال اویل وتیور رقیق شده لذت ببرید یا آن را به دیفیوزر اضافه کنید.

بهترین استفاده : اسنشیال اویل وتیور برای تقویت ایمنی و ارتقا سلامت پوست مفید باشد. همچنین دارای خواص ضد التهابی است.

7-اسنشیال اویل های آرامش بخش : اسنشیال اویل یلانگ یلانگ

اسنشیال اویل یلانگ یلانگ از گلهای زرد درخت استوایی کانانگا می آید. رایحه ای شیرین از میوه ها یا گل ها دارد.

یلانگ یلانگ می تواند در رایحه درمانی برای کمک به بهبود روحیه فرد مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می تواند اثر آرام بخشی داشته باشد و به کاهش فشار خون کمک کند.

تحقیقی که در سال 2006 روی پرستاران انجام گرفت ، استنشاق ترکیبی از یلانگ یلانگ ، اسطوخودوس و برگاموت باعث کاهش سطح استرس و اضطراب ، فشار خون ، ضربان قلب و کورتیزول (هورمون استرس) می شود.

نحوه استفاده: یلانگ یلانگ رقیق شده را روی پوست خود بمالید ، به دیفیوزر اتاق اضافه کنید یا مستقیم استنشاق کنید.

بهترین مورد استفاده : یلانگ یلانگ را می توان به دلیل خاصیت ضد افسردگی استفاده کرد. برخی از افراد همچنین ممکن است از آن به عنوان ضد تبخال استفاده کنند.

8-اسنشیال اویل کندر

اسنشیال اویل  کندر (frankincense) از رزین درخت Boswellia تهیه می شود. رایحه ای مشکی و شیرین دارد.

یک مطالعه  در سال 2019 اثرات اسنشیال اویل کندر به صورت موضعی را بر روی موش ها بررسی کرد. محققان دریافتند که به نظر می رسد استفاده موضعی اسنشیال اویل کندر برای خنثی کردن اثرات استرس در موش صحرایی است. آنها پیشنهاد می کنند که استفاده از اسنشیال اویل کندر برای کنترل استرس مفید است.

مطالعات کمی در مورد اسنشیال اویل کندر و اضطراب بر روی انسان انجام شده است. یک منبع معتبر در سال 2020 خاطرنشان می کند رایحه درمانی با اسنشیال اویل کندر به طور قابل توجهی اضطراب زنان را در هنگام زایمان کاهش می دهد.

روش استفاده: اسنشیال اویل کندر رقیق شده را روی دستها یا پاهای خود ماساژ دهید. همچنین می توانید کندر را به دیفیوزر اضافه کنید.

بهترین استفاده : اسنشیال اویل کندر ممکن است به کاهش التهاب ناشی از آرتروز کمک کند و همچنین می تواند به علائم بیماری التهابی روده کمک کند.

9-اسنشیال اویل های آرامش بخش : اسنشیال اویل مریم گلی کبیر

اسنشیال اویل مریم گلی کبیر(clary sage)بوی چوبی و گیاهی دارد. این اسانس از برگهای گیاه گرفته می شود که رنگ آن به رنگ بنفش است.

طبق یک بررسی سیستماتیک در  سال 2015 ، مریم گلی می تواند به کاهش تنش کمک کند و به مدیریت سطح کورتیزول در زنان کمک کند. کورتیزول به عنوان هورمون استرس شناخته می شود. سطح بالای کورتیزول ممکن است خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی را افزایش دهد.

روش استفاده: اسنشیال اویل مریم گلی کبیر را هنگامی که احساس اضطراب می کنید مستقیم استنشاق کنید یا روغن رقیق شده را در پوست خود ماساژ دهید.

بهترین مورد استفاده : به دلیل توانایی های آرام بخشی که دارد ، اسنشیال اویل مریم گلی کبیر غالباً بعنوان داروی تب بر استفاده می شود. برای تسکین گرفتگی های قاعدگی و عضلات می توانید از اسنشیال اویل مریم گلی کبیر نیز استفاده کنید. حتی به عنوان ضد افسردگی عمل کند

10-اسنشیال اویل پچولی

از اسنشیال اویل پچولی (نعناع هندی) در داروی آیورودا برای رفع انواع بیماری ها از جمله استرس و اضطراب استفاده می شود. اسنشیال اویل آن از برگها و ساقه های گیاه پچولی تهیه می شود که نوعی گیاه است.

پچولی را می توان به تنهایی استفاده کرد اما اغلب با اسنشیال اویل های دیگر مانند اسطوخودوس ترکیب می شود. این اسنشیال اویل سبب افزایش آرامش می شود.

یک مطالعه در سال 2020 اثرات اسنشیال اویل پچولی استنشاق شده بر پرستاران اورژانس را ارزیابی کرد. در مقایسه با گروه کنترل ، پرستارانی که اسنشیال اویل  پچولی را استنشاق می کردند ، میزان استرس و میزان ترحم بیشتری را  نسبت به بیماران گزارش کردند.

روش استفاده: برای رفع اضطراب ، اسنشیال اویل  پاچولی را مستقیماً استنشاق کنید یا آن را به صورت رقیق شده در وان گرم یا به دیفیوزر اتاق اضافه کنید.

بهترین مورد استفاده : از پچولی می توان برای کمک به افسردگی استفاده کرد. همچنین ممکن است خاصیت ضد التهابی داشته باشد ، به تسکین درد کمک کرده و به ارتقا سلامت پوست کمک کند.

11-اسنشیال اویل های آرامش بخش : اسنشیال اویل گل شعمدانی

اسنشیال اویل  گل شمعدانی از گیاه شمعدانی تقطیر می شود و رایحه ای شیرین و گلی دارد. این اسانس اغلب به عنوان رایحه در صابون ها ، مواد آرایشی و عطرها استفاده می شود.

اسنشیال اویل شعمدانی دارای خواص آرام بخشی است. به همین دلیل ، برای کمک به کاهش احساس استرس یا اضطراب استفاده شود.

طبق یک مطالعه در سال 2015 در مورد زنان در مرحله اول زایمان ، استنشاق روغن شمعدانی به طور موثری اضطراب آنها را در هنگام زایمان کاهش می دهد. کاهش قابل توجهی در فشار خون دیاستولیک نیز مشاهده شد.

یک مطالعه در سال 2017 به بررسی اثرات اسنشیال اویل شمعدانی بر اضطراب در افرادی که به دلیل حمله قلبی در بیمارستان بستری شده بودند پرداخت. این تحقیق نشان داد که افرادی که از اسنشیال اویل شمعدانی استنشاق می کنند ، به طور قابل توجهی اضطراب کمتری نسبت به افرادی که بوی دارونماها را استنشاق می کنند ، دارند.

روش استفاده: چند قطره اسنشیال اویل گل شمعدانی به یک پد پنبه مالیده و چند بار زیر بینی خود بگیرید.

بهترین استفاده : اسنشیال اویل شمعدانی همچنین می تواند روی پوست برای کمک به رفع التهاب ، اگزما و پیری پوست استفاده شود. همچنین می توانید از اسنشیال اویل شمعدانی برای کمک به درد عصب و شرایط مرتبط با دیابت استفاده کنید.

12-اسنشیال اویل رزماری

مطالعات و تحقیقات علمی نشان داده است که اسنشیال اویل رزماری نه تنها سبب افزایش حافظه میشود بلکه میتواند سبب کاهش هورمون استرس(کورتیزول) و افزایش حس آرامش شود.

اگر میخواهید از شر استرس روزانه رها شوید میتونید آنرا با اسنشیال اویل اسطخدوس مخلوط کرده و آرامش بینظری آنرا در هنگام استشمام حس کنید.

روش استفاده :میتوانید آنرا با روغن جوجوبا به صورت 50/50 مخلوط کرده و در اسانس سوز استفاده کنید و یا به صورت خالص و یا ترکیب با اسنشیال اویل لوندر در پد پنبه ای ریخته و استشمام کنید.

بهترین استفاده:استفاده موضعی از اسنشیال اویل رزماری رقیق شده در کف سر برای افزایش رشد و ضخامت مو و همچنین افزایش عملکرد حافظه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *