اسنشیال اویل

اسنشیال اویل اسطخدوس (لوندر) قسمت اول

اسنشیال اویل اسطخدوس

اسنشیال اویل  اسطوخودوس یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین روغن های اسانسی است که در رایحه درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.اسطخدوس گونه های مختلفی دارد از مهمترین این گونه ها  Lavandula angustifolia است که در ایران هم این گونه رایج است.اسانس اسطخدوی به روش تقطیر استخراج شده  و فواید فراوانی دارد  و اعتقاد بر این است که اضطراب ، عفونت های قارچی ، آلرژی ، افسردگی ، بی خوابی ، اگزما ، حالت تهوع و گرفتگی های قاعدگی را درمان می کند.

اسنشیال اویل اسطخدوس با ماده موثره اصلی لینالول دارای اثرات ضد التهابی ، ضد قارچی ، ضد افسردگی ، ضد عفونی کننده ، ضد باکتری و ضد میکروبی و همچنین ضد اسپاسم ، ضد درد ، سم زدایی ، کم کردن فشار خون و آرام بخشی است.

تاریخچه اسنشیال اویل اسطخدوس

ریشه های باستانی: واژه اسطخدوس(لوندر) از واژه لاتین “lavare” ، به معنای “شستن” گرفته شده است، اسطوخودوس بخش مهمی از مراسم حمام رومیان باستان بود که به دلیل خواص ضد باکتری قوی آن است.

یک حادثه خوشحال کننده: قدرت اسنشیال اویل  اسطوخودوس در ابتدا توسط رنه-موریس گاتفوسه René-Maurice (Gattefosséکشف شد. وی پس از انفجار در آزمایشگاه خود ، دست سوخته خود را در نزدیکترین ظرف مایع فرو برد که اتفاقاً روغن اسطوخودوس بود , گاتفوسه دریافت که مالش اتفاقی این اسنشیال اویل به دست خود سبب بهبودی و تسکین درد آن زخم شد. وی سپس به نوشتن کتابی با موضوع استفاده از اسنشیال اویل ها برای درمان بیماری ها پرداخت. وی ادامه زندگی خود را وقف مطالعه اسنشیال اویل ها و خواص شیمایی و نحوه عملکرد آنها کرد به طوریکه در سال ۱۹۲۸، گاتفوسه علم آروماتراپی را معرفی به جهانیان معرفی نمود.

سلاح مخفی یک سرباز: در طول جنگ جهانی اول ، بسیاری از سربازان اسنشیال اویل اسطوخودوس را در جعبه کمک های اولیه خود حمل می کردند ، و آن را در میدان جنگ برای خواص درمانی و ضد عفونی کنندگی استفاده می کردند.

فواید سلامتی اسنشیال اویل اسطخدوس

اسانس اسطوخودوس و خواص آن به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است. در اینجا نگاهی به آنها می اندازیم.

1-اسنشیال اویل اسطخدوس دارای خاصیت ضد اضطرابی است.

در حالی که در حال حاضر فقدان آزمایشات بالینی گسترده در مورد بررسی اثرات اسطوخودوس بر روی افراد مبتلا به اضطراب وجود دارد ، تعدادی از مطالعات نشان می دهد که این روغن اسانسی دارای  مزایای خواص ضد اضطرابی است.

چندین مطالعه اثرات کاهش اضطراب اسطوخودوس را در جمعیت های خاص آزمایش کرده است. به عنوان مثال ، مطالعه منتشر شده در Physiology & Behavior در سال 2005 بر روی 200 نفر در انتظار درمان دندانپزشکی متمرکز شد و نشان داد که تنفس رایحه اسطوخودوس هم اضطراب را کاهش می دهد و هم باعث بهبود خلق و خو می شود.

علاوه بر این ، یک مطالعه آزمایشی منتشر شده در مکمل های درمانی در عمل بالینی در سال 2012 نشان می دهد که رایحه درمانی مبتنی بر روغن اسانس اسطوخودوس به تسکین اضطراب در زنان پر خطر پس از زایمان کمک کند. در آزمایشی با حضور 28 زن که در 18 ماه گذشته زایمان کرده بودند ، محققان دریافتند که چهار هفته جلسات رایحه درمانی به مدت دو بار در هفته و به مدت 15 دقیقه به کاهش افسردگی علاوه بر کاهش سطح اضطراب کمک می کند .

همچنین برخی شواهد نشان می دهد که مصرف اسنشیال اویل اسطوخودوس ممکن است به رفع اضطراب کمک کند. به عنوان مثال ، در گزارشی که در سال 2012 در Phytomedicine منتشر شد ، دانشمندان 15 آزمایش بالینی که قبلاً منتشر شده بود را تجزیه و تحلیل کردند و نتیجه گرفتند که مکمل های غذایی حاوی اسنشیال اویل اسطوخودوس برخی از اثرات درمانی را روی بیمارانی که با اضطراب و / یا استرس دست و پنجه نرم می کنند دارد.

با مرور جدیدتر منابع ، 5 مطالعه (2010 ، 2010 ، 2014 ، 2015 و 2016) نشان داد که استنشاق اسنشیال اویل اسطخدوس در شرکت کنندگان دارای اضطراب متوسط ​​تا شدید سبب بهبودی آنها شد.

2-اسنشیال اویل اسطخدوس سبب بهبود کیفیت و رفع بیخوابی میشود.

چندین مطالعه نشان داده است که اسانس اسطوخودوس می تواند به تقویت خواب و مبارزه با بی خوابی کمک کند.

مطالعه ای که در سال 2015 در مجله طب مکمل و جایگزین منتشر شد ، نشان داد ترکیبی از تکنیک های بهداشت خواب و روغن درمانی اسطوخودوس به دانشجویان کمک می کند خواب شبانه بهتری  داشته باشند. مطالعه روی 79 دانش آموز مبتلا به مشکلات خواب گزارش شده همچنین استنشاق اسطوخودوس هنگام خواب باعث بهبود انرژی و نشاط روزانه می شود.

مطالعه ای که در سال 2018 در مجله پرستاری جامع منتشر شد ، تأثیر اسطوخودوس بر خواب را تأیید می کند. در این مطالعه اکه بر روی 30 نفر از ساکنان خانه سالمندان انجام شد ،نشان داد رایحه درمانی توسط اسنشیال اویل  اسطوخودوس برای بهبود خواب ، کیفیت و مدت زمان آن مفید واقع میشود.

3-اسنشیال اویل اسطخدوس دارای خاصیت ضد قارچی  است.

مطالعه منتشر شده در مجله میکروبیولوژی پزشکی نشان داد که اسنشیال اویل اسطوخودوس می تواند در مبارزه با عفونت های مقاوم در برابر قارچ موثر باشد.

محققان دریافتند که این روغن برای طیف وسیعی از سویه ها کشنده است که می تواند باعث بیماری های پوستی شود.

به نظر می رسد در این مطالعه ، روغنهای اسانسی تقطیر شده از گونه  Lavandula angustifolia در گیاه اسطوخودوس با از بین بردن غشای سلولهای قارچی سبب از بین رفتن آنها میشود.این مطالعه نشان داد که اسنشیال اویل اسطخدوس ضد قارچ قوی بوده و فعالیت ضد قارچی را در طیف گسترده ای نشان می دهد.

4- التیام زخم

اسنشیال اویل اسطوخودوس روغن بسیار مفیدیه که همیشه باید دم‌ِ دست داشته باشید، چون در درمان کبودی، بریدگی‌ها و سوختگی‌های جزئی مؤثراست. در مطالعه ای  که در مجله Evidence-based Complementary and Alternative Medicine منتشر شده است ، مقایسه اثرات چندین روش درمانی برای ترمیم زخم است.

محققان اثرات تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) ، محلول نمکی ، پویدون-ید و اسنشیال اویل  اسطوخودوس را مقایسه کردند. اینها به موشهای آزمایشگاهی اعمال شد.

آنها دریافتند که زخم ها در گروه های TENS و اسطوخودوس سریعتر از گروه کنترل بسته می شوند. این یافته ها حاکی از آن است که اسطوخودوس اثر تسریعی در ترمیم زخم دارد.

بر اساس مطالعه‌ای دیگر در سال ۲۰۱۶ که در مجلهٔ طب مکمل و جایگزین BMC (BMC Complementary and Alternative Medicine journal) منتشر شده، این روغن اسانسی، سنتز کلاژن را افزایش می‌ده و موجب بهبود بافت پوست می‌شود. تنها کافی است که چند قطره از روغن اسطوخودوس را روی بخش کبود یا سوخته ماساژ دهید تا جریان خون آن قسمت افزایش یابد و بهبود پیدا کند. می‌توانیم از اسنشیال اویل  اسطوخودوس برای تسکین التهاب‌های پوستی، جوش‌های ناشی از اصلاح صورت و آفتاب سوختگی نیز استفاده کنیم.

برای استفاده از اسنشیال اویل  اسطوخودوس برای زخم‌های کوچک، ۳ یا ۴ قطره از این روغن را با چند قطره روغن نارگیل یا جوجوبا ترکیب کنید. سپس ترکیب به‌دست‌آمده را با مقداری پنبه روی زخم بمالید. اسنشیال اویل  اسطوخودوس در کاهش اثر زخم روی پوست نیز مؤثر است و اگر زخم‌تان قبلا بهبود یافته است نیز می‌توانید از آن استفاده کنید

5-اسنشیال اویل اسطخدوس دارای خاصیت آنتی باکتریالی و ضد آکنه  است

به گفتهٔ متخصصان پوست، اسنشیال اویل اسطوخودوس یکی از مفیدترین روغن‌های موجود برای درمان آکنه است. دکتر گرهارد بوشبیر (Gerhard Buchbayer) از گروه داروسازی بالینی و تشخیصِ (Department of Clinical Pharmacy & Diagnostics) دانشگاه وین، خواص ضدباکتریایی و درمانی روغن اسطوخودوس را اثبات کرده است.

اسنشیال اویل اسطوخودوس خالص از تجمع باکتری‌هایی که موجب عفونت آکنهٔ می‌شوند، جلوگیری می‌کنه و با ایجاد تغییرات هورمونی به تنظیم ترشح سبوم (چربی پوست) کمک می‌کند و پس از بهبود جوش‌ها نیز نشانه‌ها و جای جوش را کاهش می‌ده. به‌علاوه مالیدن روغن اسطوخودوس روی پوست، موجب باز شدن منافذ پوست و کاهش التهاب می‌شود. افزودن مقدار اندکی اسنشیال اویل اسطوخودوس به کرم‌ها یا پمادهای پوستی موجب افزایش چشمگیری در میزان تسکین و بهبود آکنه می‌شود. همچنین می‌توانید اسنشیال اویل اسطوخودوس را با روغن جوجوبا  یا روغن حامل دیگری رقیق کنید و پس از شست‌وشوی صورت آن را روی پوست خود بمالید.

می‌توان از اسنشیال اویل اسطوخودوس به‌عنوان تونر صورت (پاک‌کنندهٔ پوست صورت) نیز استفاده کرد. برای این کار ۲ قطره اسنشیال اویل اسطوخودوس را با ۱ قاشق چای‌خوری روغن فندق افسونگر (witch hazel) مخلوط کنید. سپس مقداری پنبه را به این مخلوط آغشته کنید و به‌آرامی آن را روی صورت خود بمالید. اگر جوش سرسختی دارید که درمان نمی‌شود، استفاده از روغن آرگان می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند. یک قطره اسنشیال اویل اسطوخودوس را با یک قطره روغن آرگان مخلوط کنید و آن را ۲ بار در روز، مستقیما روی جوش خود بگذارید.

همچنین مشخص شده است اسنشیال اویل اسطخدوس  در برابر بسیاری از گونه های باکتری ، از جمله مقاوم به آنتی بیوتیک هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) و انتروکوک مقاوم در برابر وانکومایسین (VRE) فعال است.

6- بهبود رشد و قطع ریزش مو

اسنشیال اویل اسطوخودوس برای مراقبت از موها نیز مفید است، زیرا ثابت شده که این روغن در مقابله با شپش سر، تخم شپش و سایر انگل‌ها بسیار مؤثره. به‌علاوه مشخص شده است که اسنشیال اویل  اسطوخودوس در درمان ریزش مو نیز بسیار مفیده و به‌ویژه در درمان بیمارانی کاربرد دارد که دچار آلوپسی (alopecia) شده‌اند. آلوپسی بیماری خودایمنی‌ای است که در آن بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کند. در مطالعه‌ای در اسکاتلند گزارش شده است که رشد موهای بیش از ۴۰٪ بیماران مبتلابه آلوپسی که در آزمایش شرکت کردند، با مالیدن روغن اسطوخودوس به پوست سر به‌طور منظم، افزایش یافته . بنابراین گاهی استفاده از روغن اسطوخودوس به‌عنوان اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از طاسی با الگوی مردانه توصیه می‌شه

یک مطالعه معتبر در سال 2016 نشان داد که استفاده موضعی اسنشیال اویل  اسطوخودوس در موش ها باعث رشد موهای بیشتری می شود. موهای آنها نیز ضخیم تر و سریعتر از حالت طبیعی رشد می کند.

این مزیت زمانی موثرتر است که روغن بتواند در پوست نفوذ کند. در این مطالعات ، روغن اسطوخودوس می تواند به مواردی مانند طاسی الگو یا آلوپسی کمک کند.

همچنین تحقیقاتی در سال 1998 نشان می دهد که استفاده  اسنشیال اویل اسطوخودوس پس از 7 ماه درمان می تواند رشد مو را تا 44 درصد افزایش دهد.

در یک مطالعه جدید، محققان دریافتند که استفاده از اسنشیال اویل  اسطوخودوس در موش ها به رشد مو در طی 4 هفته کمک می کند.

مطالعات انسانی بیشتری  برای اثبات این مورد لازم است ، اگرچه افراد می توانند با خیال راحت از این روغن برای موهای خود استفاده کنند.

7-اسنشیال اویل اسطخدوس سبب کاهش علائم عاطفی قبل از قاعدگی(PMS) میشود.

محققان همچنین بررسی کرده اند که آیا اسنشیال اویل اسطوخودوس می تواند به کاهش علائم عاطفی قبل از قاعدگی کمک کند یا خیر.

بسیاری از زنان در سن باروری در مرحله قبل از قاعدگی طیف وسیعی از علائم فیزیکی و خلق و خویی را تجربه می کنند که معمولاً به آن سندرم پیش از قاعدگی (PMS) می گویند.

حتی اگر رایج باشد، اما هیچ درمان واحدی برای  سندرم پیش از قاعدگی شناخته نشده است. در نتیجه ، بسیاری از خانمها به درمانهای جایگزین مانند رایحه درمانی روی می آورند.

مطالعه ای  بر روی 17 زن با میانگین سنی 21 سال با علائم خفیف تا متوسط قبل از قاعدگی انجام گرفت. شرکت کنندگان یک دوره قاعدگی را بدون آروماتراپی اسطوخودوس گذراندند و گروه دیگر را تحت آروماتراپی اسطوخودوس قراردادند.

ادر این مطالعه ثابت شد رایحه درمانی اسنشیال اویل اسطوخودوس می تواند علائم عاطفی قبل از قاعدگی را کاهش دهد.

در مطالعه دیگری نشان داده شده است که استفاده موضعی اسنشیال اویل های غنی از لینالول و استات لینالیل مانند اسطوخودوس دارای اثر تسکین دهندگی  در طول چرخه قاعدگی را دارد.

8- خاصیت ضدالتهابی

با استفاده از اسنشیال اویل اسطوخودس می‌توان التهاب‌های دردناک را درمان کرد. توانایی این روغن در تسکین درد و بی‌حس‌کنندگی در بهبود التهاب‌ها مؤثر است. بتاکاریوفیلن (beta-caryophyllene) موجود در اسنشیال اویل اسطوخودوس نیز به‌صورت یک مادهٔ ضدالتهاب طبیعی عمل می‌کند.

همچنین به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد میتوان در درمان سوختگی و آفتاب سوختگی مورد استفاده قرار بگیره.

این مطلب در اینجا ادامه دارد…

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *